Kto najczęściej sponsoruje piłkarskie kluby? Analiza 5 europejskich lig
Jakub Sławiński,
opublikowano: 01-08-2022, 13:20
Posłuchaj
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Hazard jest najpopularniejszą branżą wśród sponsorów pojawiających się na koszulkach w najważniejszych europejskich ligach piłkarskich. Wśród sponsorów sporo jest też firm z branży inwestycyjnej i motoryzacji - wynika z analizy SportingPedia
Analitycy SportingPedia postanowili przyjrzeć się koszulkom jakie podczas spotkań na piłkarskich boiskach noszą zawodnicy pięciu najlepszych lig w Europie. Analizowali jakie marki najchętniej decydują się na promowanie w ten sposób najczęściej. W raporcie SportingPedia stworzyło listę głównych sponsorów koszulek wszystkich 98 klubów piłkarskich z pięciu najlepszych lig europejskich na nadchodzący sezon 2022/2023. Analitycy podzielili firmy na 14 branż. Okazuje się, że najczęściej w ten sposób promują się firmy z branży hazardowej - są na ponad 11 proc. koszulek wspomnianych klubów. Tylko nieco rzadziej pojawiają się firmy z branży inwestycyjnej i marki samochodów (po 10,2 proc.). W pierwszej piątce są także firmy spożywcze i turystyczne. Spore różnice są pomiędzy poszczególnymi ligami.
Kto najczęściej sponsoruje piłkarskie kluby? Analiza 5 europejskich lig
Jakub Sławiński,
opublikowano: 01-08-2022, 13:20
Posłuchaj
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Hazard jest najpopularniejszą branżą wśród sponsorów pojawiających się na koszulkach w najważniejszych europejskich ligach piłkarskich. Wśród sponsorów sporo jest też firm z branży inwestycyjnej i motoryzacji - wynika z analizy SportingPedia
Analitycy SportingPedia postanowili przyjrzeć się koszulkom jakie podczas spotkań na piłkarskich boiskach noszą zawodnicy pięciu najlepszych lig w Europie. Analizowali jakie marki najchętniej decydują się na promowanie w ten sposób najczęściej. W raporcie SportingPedia stworzyło listę głównych sponsorów koszulek wszystkich 98 klubów piłkarskich z pięciu najlepszych lig europejskich na nadchodzący sezon 2022/2023. Analitycy podzielili firmy na 14 branż. Okazuje się, że najczęściej w ten sposób promują się firmy z branży hazardowej - są na ponad 11 proc. koszulek wspomnianych klubów. Tylko nieco rzadziej pojawiają się firmy z branży inwestycyjnej i marki samochodów (po 10,2 proc.). W pierwszej piątce są także firmy spożywcze i turystyczne. Spore różnice są pomiędzy poszczególnymi ligami.
Podział sponsorów klubów piłkarskich ze względu na branże
SportingPedia
Premier League bukmacherami stoi
W przypadku angielskiej Premier League sektorem dominującym jest hazard - marki bukmacherów są na koszulkach 8 z 20 drużyn. Jak zauważa SpordingPedii, liczba ta może ulec zmianie, ponieważ Nottingham jeszcze nie ogłosiło umowy sponsorskiej. W odróżnieniu od innych lig w piłkę na Wyspach nie angażują się producenci żywności i napojów.
La Liga - tu rządzi “jedzenie i picie”
Sytuacja z goła odmienna panuje w Hiszpanii, gdzie najczęściej piłkarze biegają w koszulkach z reklamami firm branży spożywczej, które sponsorują 4 drużyny (20 proc.) La Liga. Trzy zespoły mają na koszulkach logo firm z branży nieruchomości, a dwie sprzedawcę aut (firmę Cazoo) - ta firma jest zresztą najchętniej wykorzystującą tę formę marketingu w Europie, bo jest na koszulkach aż 7 zespołów z czołowych pięciu Lig. Cztery klubu są sponsorowane przez linię lotniczą Fly Emirates.
Seria A bez reklam hazardu
Wśród sponsorów drużyn z włoskiej Serie A nie zobaczymy żadnej firmy trudniącej się hazardem, ponieważ reklamowanie hazardu jest we Włoszech zabronione.
Najczęściej na koszulach pojawiają się loga platform inwestycyjnych. Sponsorują one 4 zespoły, co stanowi 20 proc. wszystkich umów sponsorskich we włoskiej lidze.
Bundesliga - jak Niemcy to samochody
Tutaj przoduje branża sprzedaży samochodów i ubezpieczeń, każda wstrzykuje pieniądze do 3 klubów (po 17 proc.). Firmy ze wszystkich branż, z wyjątkiem hazardu, dekoracji wnętrz i energetyki, podpisały umowę sponsorską na koszulki z co najmniej 1 klubem piłkarskim Bundesligi - zauważa SportingPedi.
Ligue 1 bez gigantów telekomunikacyjnych
Ostatnią z lig przeanalizowanych przez zespół SportingPedi jest francuska Ligue 1. W niej największy udział wśród sponsorów stanowią firmy z branży nieruchomości. Sponsorują 3 zespoły, co stanowi największy udział – 15 proc.
Co ciekawe, żadna firma telekomunikacyjna nie zdecydowała się sponsorować jednej z 20 grających w lidze drużyn. Spośród pięciu największych lig piłkarskich w Europie Francja jest jedyną, w której wśród sponsorów koszulek klubowych nie ma przedstawiciela gigantów telko.