Kto naprawdę kupił majątek stoczni w Gdyni i Szczecinie?

ONO, KAP
opublikowano: 18-05-2009, 16:02

W Internecie wrze na temat prawdziwych właścicieli majątku stoczni. Mówi się o właścicielach związanych z izrealskim Mossadem. Wydaje się jednak, że ślady prowadzą gdzie indziej. I już kiedyś zostały przetarte…

Właścicielem majątku dwóch stoczni jest fundusz inwestycyjny United International Trust (UIT). Dotąd panowało powszechne przekonanie (którego nie dementował rząd), że stocznie przypadną inwestorowi z Kataru. Tymczasem od kilku dni fora na portalach internetowych (także na pb.pl) huczą na temat nowego właściciela majątku obu stoczni. Portal niezalezna.pl, na którego powołuje się dzisiejszy dziennik „Polska” podał, że za transakcją mogą stać osoby związane z izraelskimi służbami specjalnymi oraz armią. Według portalu spółką matką United International Trust jest Sapiens International Corporation, firma zajmująca się wdrażaniem rozwiązań informatycznych, m.in. dla firm ubezpieczeniowych. Sprawdziliśmy.

Sapiens jest spółką notowaną w Nowym Jorku i Tel-Awiwie. W dokumentach SEC znajdują się więc jej akcjonariusze i zarząd. Właścicielem Sapiens, spółki oferującej „innowacyjne rozwiązania biznesowe” (dziś podała dobre wyniki kwartalne), jest Formula Group (także notowana na Nasdaq). Ją natomiast kontroluje Emblaze Group, notowany w Londynie. Szefem rady dyrektorów Sapiens jest Eli Reifman. Jest on także największym (15,5 proc. kapitału) udziałowcem i szefem Emblaze. Przed założeniem Emblaze, Reifman był odpowiedzialny za produkcję w treningowym centrum rozwoju izraelskich sił obronnych. Ron Al Dor, prezes Sapiens, służył natomiast w izraelskich siłach zbrojnych.

Co to ma wspólnego z UIT? Według portalu niezalezna.pl, spółką matką UIT jest właśnie Sapiens. Nie udało nam się tego potwierdzić. Wiadomo natomiast, że UIT, zarejestrowany na Antylach Holenderskich, ma miejsce w radzie dyrektorów Sapiens (pozwala na to statut giełdowej spółki).

Nie można jednak wyciągać z tego daleko idących wniosków. UIT pełni bowiem analogiczną rolę (pozycja we władzach) w notowanej także za oceanem Aurelia Energy. Na stronach SEC czytamy, że UIT świadczy usługi Aurelia już od 1990 r. jako m.in. agent transferowy.

Z dokumentów Aurelia wynika, że UIT był założony przez właścicieli Intertrust (Curaçao) N.V., który działał potem pod nazwami MeesPierson Intertrust (Curaçao) N.V. i Fortis Intertrust (Curaçao) N.V. Ta ostatnia spółki – jak sama nazwa wskazuje – świadczy usługi klientom Fortisu na Antylach Holenderskich. Kilka miesięcy temu w „Białej Księdze prywatyzacji polskich stoczni" PO zarzucało Wojciechowi Jasińskiemu, ministrowi skarbu w rządzie PiS, że zignorował on ofertę na stocznie złożoną przez … Fortis Intertrust.

Portalmorski.pl pisze, że UIT działa w imieniu firmy Aurelia Energy N.V. Ta z kolei powiązana jest z grupą Bluewater i kontrolującym ją Holendrem o nazwisku dobrze znanym w branży offshore - Hugonem Heeremą.

O tym, kogo rzeczywiście reprezentuje nabywca stoczniowego majątku — najlepiej powinna wiedzieć firma Bud-Bank Leasing, zarządca stoczniowej kompensacji, należący do prowadzącej przetarg Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP).

— Nie wiem, ale nawet gdybym wiedziała, to nie mogłabym powiedzieć. Zarządca kompensacji sprawdza firmę poprzez przedstawienie przez nią danych z KRS kraju pochodzenia. Komisja Europejska w stoczniowych przetargach postawiła jednak warunek, że jedynym kryterium jest cena, więc w przypadku stoczniowej licytacji weryfikacja inwestorów — jaka jest prowadzona w standardowych przetargach — nie mogła być prowadzona — mówi Roma Sarzyńska-Przeciechowska, rzecznik ARP.

Agencja nie mogła inwestorom stawiać żadnych warunków. Każdy inwestorów kupował hasło i login i licytował zakup stoczniowego majątku. UIT kupiło wszystkie aktywa konieczne do kontynuacji budowy statków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ONO, KAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Kto naprawdę kupił majątek stoczni w Gdyni i Szczecinie?