Kto płaci za koncesję

JBR
19-08-2005, 00:00

Czym są niepodatkowe należności budżetowe? Nie wiadomo. Na razie sąd uznał, że nie są to opłaty za koncesję transportową.

Hurtownia alkoholi i napojów Bardimex z Wadowic w 1998 r. otrzymała status zakładu pracy chronionej. W 1999 r. ówczesny minister transportu przyznał firmie koncesję na wykonywanie transportu międzynarodowego i pobrał za to opłatę wysokości 10,5 tys. zł.

Rok później Bardimex wystąpił o zwrot opłaty. Ustawa o rehabilitacji oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych stwierdza bowiem, że zakłady pracy chronionej są zwolnione z podatku VAT oraz z niepodatkowych należności budżetowych. Szkopuł w tym, że nie wiadomo, czym są te ostatnie. Miał to zdefiniować minister finansów w zarządzeniu, które nie powstało. Bardimex powołał się zatem na niektóre poglądy doktryny — dane środki są niepodatkowymi należnościami budżetowymi, jeśli wpływają do budżetu państwa lub budżetów samorządowych. Opłaty koncesyjne wpływają do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wydatki na GDDKiA pochodzą z budżetu, więc opłaty koncesyjne to należności budżetowe — rozumował Bardimex.

Półtora roku temu minister infrastruktury odmówił zwrotu opłaty. Według resortu skoro opłaty koncesyjne są w całości przeznaczane na budowę i utrzymanie dróg, to są one tzw. środkiem celowym, a nie niepodatkową należnością budżetową i zwolnienie z nich zakładom pracy chronionej nie przysługuje.

Odwołaniem Bardimexu zajął się wczoraj warszawski WSA. Resort wygrał.

— Opłata koncesyjna nie jest przeznaczona dla budżetu. Nie idzie na utrzymanie urzędu jakim jest GDDKiA, lecz na budowę dróg. To przekonuje, że nie jest to niepodatkowa należność budżetowa — stwierdził sędzia Zbigniew Rudnicki, uzasadniając oddalenie skargi wadowickiej firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JBR

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Kto płaci za koncesję