Kwieciński: rząd postara się o unijne pieniądze na CPK i odcinek Via Carpatia

PAP, DI
opublikowano: 29-04-2018, 09:22
aktualizacja: 29-04-2018, 09:29

Polska będzie starała się o uzyskanie unijnego wsparcia przy budowie części kolejowej i drogowej Centralnego Portu komunikacyjnego (CPK) - poinformował minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Rząd chce też przyspieszenia negocjacji w sprawie TEN-T, żeby uzyskać finansowanie polskiego odcinka Via Carpatia.

Jerzy Kwieciński zapowiedział, że rząd będzie starać się o wsparcie unijne dla budowy CPK w Unii Europejskiej, Zaznaczył jednocześnie, że obecnie unijne przepisy nie pozwalają na wspieranie budowy lotnisk, z wyjątkiem kwestii dotyczących poprawy bezpieczeństwa.

"Europejska polityka transportowa począwszy od tej obecnej perspektywy stawia bardzo silny akcent nie tylko na połączenia w ramach sieci TEN-T (bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej), ale, co jest swego rodzaju nowością, na węzły transportowe" - powiedział PAP Kwieciński.

Szansa na dotację

Wyjaśnił, że chodzi o węzły nie tylko w rozumieniu kolejowych, czy drogowych, ale przede wszystkim zapewnienia intermodalności transportu.

"Nasza propozycja dotycząca Centralnego Portu Komunikacyjnego jest o tyle ważna, że tworzy z CPK taki intermodalny węzeł" - stwierdził.

Minister powiedział też, że wartość części drogowej i kolejowej projektu CPK to około połowa całkowitej wartości projektu, która jest szacowana na 30-35 mld zł.

Kwieciński przyznał jednocześnie, że lotnisko, które powstanie w ramach CPK, mogłoby zostać częściowo sfinansowanie środkami pochodzącymi od inwestorów komercyjnych.

"Finansowanie dla części lotniskowej będziemy w stanie zapewnić" - podkreślił.

Minister poinformował, ze rząd docelowo chce włączyć CPK do transportowej sieci transeuropejskiej. Dodał też, że negocjacje o rewizji sieci TEN-T mogą rozpocząć się w roku 2022, czyli rok wcześniej niż to zaplanowano.

Przyspieszenie negocjacji

"Chcielibyśmy, żeby prace nad rewizją sieci TEN-T rozpoczęły się rok wcześniej, czyli w 2022 r. Mamy wstępne poparcie z Komisji Europejskiej dla tej koncepcji" - powiedział Kwieciński.

Minister wyjaśnił, że dzięki temu przybliżyłaby się możliwość wykorzystania środków unijnych na realizację trasy Via Carpatia.

Kwieciński przypomniał, że inicjatywa sfinansowania trasy Via Carpatia sięga roku 2006, kiedy to wspierał ją profesor Lech Kaczyński.

"W 2007 roku rząd Prawa i Sprawiedliwości zabezpieczył środki na finansowanie całego polskiego odcinka Via Carpatii z Programu Infrastruktura i Środowisko w wysokości około 2 mld euro. Jednak praktycznie w całości polski odcinek Via Carpatii rząd premiera Tuska pozbawił unijnego finansowania. Zostało tylko finansowanie obwodnic Rzeszowa i Lublina" - wyjaśnił minister.

"Również cała kwestia wsparcia dla wspólnych działań wielu krajów w ramach Karpat była wówczas przez polski rząd zarzucona" - dodał.

Kwieciński powiedział, że obecnie rząd wraca do wcześniejszych koncepcji, ale dużym problemem jest fakt, że Via Carpatia nie jest włączona w sieć unijnych korytarzy transportowych, czyli sieć TEN-T.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP, DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Kwieciński: rząd postara się o unijne pieniądze na CPK i odcinek Via Carpatia