Kwieciński: polskie firmy powinny szukać nowych kierunków eksportu

PAP
24-10-2016, 13:57

Blisko 80 proc. naszego eksportu koncentruje się na Unii Europejskiej, jednak polskie firmy powinny szukać nowych rynków zbytu - uważa wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. Jego zdaniem krajowi przedsiębiorcy są "mało obecni w Azji czy w Afryce".

"Temat ekspansji zagranicznej jest ważny dla rządu. Nie ukrywamy, że kwestia wzrostu naszej gospodarki i wzrostu dochodów Polaków w bardzo dużej mierze opiera się właśnie na firmach. I to nie tylko poprzez poszerzenie rynków krajowych (...), ale przede wszystkim poprzez ekspansję zagraniczną. Bardzo wyraźnie to akcentujemy w nowej strategii rządowej, Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. I zarówno podnoszenie innowacyjności polskich firm, jak i dalsza ekspansja zagraniczna jest dla nas absolutnym priorytetem" - powiedział wiceminister Kwieciński w poniedziałek podczas Forum "Polska, Europa, Świat. Go Poland, Go Global".

Wiceminister podkreślił, że rząd chce tworzyć nowe mechanizmy wsparcia dla krajowych firm. "W tej perspektywie finansowej (lata 2014-2020) bardzo duże środki finansowe będziemy przeznaczali na wsparcie innowacyjności polskich firm. Z tego typu pomocy będą mogły korzystać małe, średnie i duże firmy" - przypomniał.

Kwieciński wskazał, że polskie przedsiębiorstwa są sporo mniejsze, mniej globalne i również mniej innowacyjne w porównaniu z firmami zachodnimi. "Chcielibyśmy, żeby polskie firmy rosły, szukały swojego miejsca nie tylko na rynkach krajowych, ale i na rynkach zagranicznych. To dobrze, że nasz eksport rośnie. W ciągu ostatnich kilkunastu lat to jest mniej więcej 9 proc. w skali roku" - powiedział Kwieciński.

W krajowym eksporcie - jak mówił - nadal zbyt mało jest produktów wysoko przetworzonych. "Mniej więcej dwukrotnie mniej, aniżeli nasi partnerzy zachodni. Ale to powoduje, że wartość dodana, która jest generowana w firmach i tworzony kapitał, jest zbyt mała. Możemy to zmienić właśnie dzięki innowacjom" - zaznaczył.

"W tej chwili nasz eksport w dużym stopniu koncentruje się na Unii Europejskiej i dobrze, bo to prawie 80 proc. naszego eksportu. Natomiast wydaje się, że powinniśmy szukać również takich rynków, gdzie moglibyśmy uzyskiwać nie tylko większe obroty, ale również większe marże. Widzimy, że mało jesteśmy obecni na rynkach azjatyckich, również w Ameryce, również w Afryce czy na kontynencie afrykańskim, który jest w tej chwili kontynentem najszybciej rosnącym. Chcemy szukać tych nowych możliwości dla polskich firm. Chcemy, aby polskie firmy rosły" - podkreślił Kwieciński.

W trakcie Forum odczytano list prezydenta Andrzeja Dudy, w którym podkreślił on, że eksport jest potężną siłą napędową gospodarki.

"Wiele wysoko rozwiniętych krajów właśnie sukcesem eksportowym i strategią ekspansji na zagraniczne rynki zawdzięcza swą czołową pozycję w przestrzeni globalnej. Wraz z coraz większymi osiągnieciami na tym polu, Polska staje przed szansą, aby w nieodległej przyszłości znaleźć się w gronie liczących się eksportowych potentatów" - napisał prezydent do uczestników Forum.

Prezydent zaznaczył, że polskie firmy coraz śmielej podejmują ekspansje zdobywając nowe rynki, często odległe i wymagające. "Jesteśmy dumni z dokonań polskich eksporterów. W ciągu ostatnich 15 lat nasz kraj dwukrotnie zwiększył zagraniczną sprzedaż w relacji do wielkości gospodarki. (...) Rocznie eksportowane przez nas towary i usługi stanowią wartość blisko 50 proc. polskiego PKB, co daje nam 1,2 proc. udziału w całym eksporcie światowym. To wyniki, które trzeba przyjąć z duża satysfakcją" - przekazał prezydent.

Jego zdaniem warto zadbać o to, by w polskim eksporcie jeszcze większą rolę zaczęły odgrywać firmy rodzinne, ponieważ wciąż ponad połowa naszej zagranicznej sprzedaży to efekt działań koncernów międzynarodowych.

Organizatorem Forum były HSBC Bank Polska oraz redakcja dziennika "Rzeczpospolita". Patronat honorowy objęły Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Spaw Zagranicznych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Kwieciński: polskie firmy powinny szukać nowych kierunków eksportu