Łagodny wymiar kary dla ZMPD

MIB
opublikowano: 24-07-2012, 00:00

UOKiK ukarał największe polskie stowarzyszenie przewoźników drogowych za ograniczanie konkurencji.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podał w wątpliwość różnicowanie opłat manipulacyjnych za wydanie karnetu TIR dla podmiotów należących i nienależących do Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD). Ponieważ jest jedynym w kraju dystrybutorem karnetów, UOKiK uznał, że taka praktyka ogranicza konkurencję na rynku przewozów drogowych.

— Praktyka miała antykonkurencyjny charakter — różnicując przewoźników, stworzyła im nierówne warunki — wyjaśnia Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK.

Według naszych informacji, różnica w opłacie manipulacyjnej od wydania karnetu wynosiła 30 zł na niekorzyść podmiotów niebędących członkiem ZMPD. Wytknięta przez UOKiK praktyka nie dotknęła wielu przedsiębiorców. Na 275 787 wydanych w minionym roku karnetów tylko 87 zapłaciło wyższą opłatę manipulacyjną. W ciągu sześciu lat drożej policzono 761 podmiotom spośród 1,75 mln nabywców karnetów. Prawdopodobnie mała skala problemu oraz fakt, że już w toku postępowania (w listopadzie 2011 r. — miesiąc po rozpoczęciu kontroli) zarząd ZMPD podjął uchwałę

zmieniającą zakwestionowane przez urząd postanowienie, wpłynęły na decyzję regulatora. Wymiar kary był łagodny. Zrzeszenie przewoźników ma zapłacić niespełna 54 tys. zł. To niewiele, zważywszy,że maksymalna kara może wynosić nawet 10 proc. przychodów. Nie udało nam się uzyskać informacji dotyczących ewentualnego odwołania władz ZMPD od decyzji UOKiK.

— Dokument dotarł do nas w poniedziałek. Dopiero po zebraniu zarządu zapadną konkretne decyzje w tej sprawie. Powinno to nastąpić jeszcze w tym tygodniu — mówi Anna Wrona z ZMPD.

Zrzeszenie skupia niemal 5 tys. podmiotów świadczących usługi transportu drogowego. To najstarsza tego typu organizacja, która 55 lat temu została powołana do życia po to, by dystrybuować karnety TIR. Dzięki takiemu karnetowi przewoźnik może korzystać z dobrodziejstw konwencji Transports Internationaux Routiers, czyli np. przejechać przez kilka państw bez kontroli celnej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu