"Latanie jest za tanie": Niemcy rozważą podwyżkę podatków

opublikowano: 18-07-2019, 13:37

Przed spotkaniem federalnym w czwartek, minister środowiska Svenja Schulze opowiedziała się za podrożeniem lotów w Niemczech w celu ograniczenia emisji CO2, informuje thelocal.de.

- Uważam, że ruch lotniczy musi również ponosić koszty emisji gazów cieplarnianych i musi to znaleźć odzwierciedlenie w cenach biletów lotniczych. Dlatego też potrzebujemy również uczciwej ceny CO2 dla ruchu lotniczego - powiedziała w czwartek polityk SPD.

Podejście ogólnoeuropejskie byłoby najlepszym rozwiązaniem, powiedziała Schulze, ale Niemcy nie mogą sobie pozwolić na czekanie, aż zostanie osiągnięte porozumienie na szczeblu UE, dodała.

- Dlatego też jestem za podniesieniem niemieckiego podatku lotniczego jako pierwszym krokiem - dodała, podkreślając, że loty na niektórych trasach kosztują mniej niż podróżowanie pociągiem.

Schulze wskazała Francję jako wzór do naśladowania. Paryż chce wprowadzić podatek ekologiczny od biletów lotniczych od 2020 r., który kosztowałby od 1,50 do 18 EUR za bilet.

Europejski ruch lotniczy jest już częścią systemu emisji "cap and trade", w ramach którego oferowane są zachęty ekonomiczne do utrzymania emisji C02 poniżej pewnego poziomu. W Niemczech obowiązuje również podatek lotniczy, nakładany od 2011 r. według stawek obecnie wahających się od 7,38 EUR do 41,49 EUR.
W zeszłym roku wniósł on prawie 1,2 mld EUR do budżetu federalnego.

Mimo to, "latanie jest tanie, często zbyt tanie", powiedziała Schulze. "Nie może być tak, że podróż pociągiem w Niemczech jest droższa niż lot. Ruch lotniczy musi być droższy. Wymagałoby to odpowiedniej ogólnoeuropejskiej ceny za ropę lub ogólnoeuropejskiego podatku od biletów".

W czwartek wieczorem spotka się tzw. gabinet klimatyczny Niemiec. Rozmowy między ministrami a kanclerz Angelą Merkel skupią się na już zaprezentowanych środkach ochrony klimatu.

Ministrowie zbadają również, co Niemcy mogą jeszcze zrobić, aby osiągnąć swoje cele klimatyczne w 2030 r. - czyli o 55 proc. mniej gazów cieplarnianych niż w 1990 r.

Przedmiotem dyskusji ma być ustalenie ceny emisji CO2, co może spowodować, że transport i ogrzewanie staną się droższe.

Jednak decyzje w tej sprawie oraz w sprawie ogólnego pakietu na rzecz większej ochrony klimatu zostaną podjęte dopiero we wrześniu.

fa44e31e-90f7-11e9-bc42-526af7764f64
Poza scenariuszem
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE
Poza scenariuszem
autor: Marek Wierciszewski
Wysyłany co dwa tygodnie
Marek Wierciszewski
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Łasica

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy