Latanie nad Polską zdrożeje

Dominik Sipiński
12-12-2016, 22:00

Dzięki 30-procentowej podwyżce opłat za przelot Polska Agencja Żeglugi Powietrznej sfinansuje inwestycje i wzrost zatrudnienia

Od początku roku jednostkowa opłata za przelot nad Polską wzrośnie z 33,22 EUR do 43,03 EUR. To wzrost o 29,5 proc., niemal najwyższy wśród państw członkowskich organizacji ds. bezpieczeństwa żeglugi powietrznej Eurocontrol. Większą podwyżkę wprowadzi tylko Bułgaria — stawka wzrośnie o 30,8 proc., do 29,67 EUR. Średnia dla całej organizacji spadnie natomiast o 4,5 proc., do 48,67 EUR.

Dziura w budżecie

Zmiany cennika 2 grudnia zatwierdziła komisja Eurocontrolu, którą tworzą ministrowie odpowiedzialni za transport w krajach członkowskich. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, nadzorujące Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP), wyjaśnia, że podwyżka „podyktowana jest w szczególności zmianą wynikającą z odchyleń wielkości ruchu lotniczego od wcześniejszych prognoz”, a także poziomem makrowskaźników, m.in. inflacji, i dezaktualizacją „niektórych założeń kosztowych, które zostały przyjęte w pierwszej połowie 2014 r.”. Od stycznia do października Eurocontrol rejestrował w polskiej przestrzeni powietrznej średnio ponad 2,1 tys. lotów dziennie (w najbardziej zatłoczonych Niemczech to 8,8 tys.), o 7,4 proc. więcej niż rok temu. Spadła jednak liczba latających nad Polską dużych samolotów, przewożących pasażerów m.in. z Europy Zachodniej na Daleki Wschód. To efekt zamknięcia nieba nad wschodnią Ukrainą — wiele linii zmieniło trasy i teraz omija Polskę. Wpłynęło to na finanse PAŻP. Opłaty trasowe, stanowiące 80 proc. przychodów agencji, wyliczane są m.in. na podstawie masy samolotu. Z powodu zmiany struktury ruchu, mimo większej liczby lotów, wpływy spadły w tym roku o około 10 proc. Potrzeby inwestycyjne tymczasem okazały się wyższe, niż zakładano. W 2014 r. poprzedni zarząd PAŻP przeznaczył 680 mln zł na inwestycje do końca 2019 r. Magdalena Jaworska, p.o. prezesa, w marcu 2016 r. uznała jednak, że do 2020 r. potrzeba ponad miliarda. Inwestycje obejmą m.in. budowę nowych radarów, instalację nowych systemów zarządzania przestrzenią powietrzną oraz zatrudnienie do 2019 r. ponad 100 nowych kontrolerów. To wszystko ma doprowadzić do zwiększenia przepustowości przestrzeni powietrznej Polski. Jeszcze w 2014 r., głównie z powodu nieefektywnego systemu operacyjnego i niedoboru kontrolerów, Polska była jednym z najgorszym krajów Eurocontrolu pod względem opóźnień z winy kontroli ruchu.

Bliżej średniej

Bez podwyżki opłat trasowych PAŻP nie udźwignęłaby wydatków. Rewizja stawek to sukces Polski, bo w zwykłym trybie opłaty są zatwierdzane na podstawie pięcioletnich planów. Obecny obowiązuje do 2019 r., a zmiany w trakcie pięciolatki prawie się nie zdarzają. Podwyższone polskie stawki nadal będą poniżej średniej Eurocontrolu, jednak kosztowa konkurencyjność PAŻP zmaleje. Obecnie od Polski tańszych jest tylko sześć państw, od nowego roku będzie ich aż 15. Mniej niż w Polsce przewoźnicy zapłacą m.in. w Czechach i na Węgrzech. „Najbliżsi sąsiedzi Polski, np. Słowacja, mają stawki na wyższym poziomie.Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie widzi zagrożenia związanego ze zmianą potoków ruchu lotniczego nad Polską, które byłyby podyktowane wysokością opłat nawigacyjnych” — twierdzi resort. „Rozumiemy, że w ocenie PAŻP podwyższenie opłat będzie skutkowało większą efektywnością i sprawnością w zarządzaniu ruchem powietrznym w Polsce, a więc w sposób zdecydowanie pozytywny wpłynie na regularność i punktualność operacji wykonywanych przez LOT. Z tego powodu zdecydowanie popieramy proponowane przez PAŻP zmiany cennikowe” — dodaje Adrian Kubicki, dyrektor ds. komunikacji LOT. Opłaty trasowe to mniej niż 10 proc. zmiennych kosztów lotu, bez uwzględnienia kosztów pracy załogi czy rat leasingowych za samolot. Nawet przy obecnych niskich cenach paliwa nadkładanie drogi w celu ominięcia droższego kraju jest w większości przypadków nieopłacalne. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominik Sipiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Latanie nad Polską zdrożeje