Leasing aut osobowych wspomoże motobranżę

Jarosław Królak, Paweł Janas, Radosław Omachel
24-07-2001, 00:00

Leasing aut osobowych wspomoże motobranżę

Dzięki uchwaleniu przez Sejm możliwości odliczania VAT przez firmy leasingowe, w 2002 r. zostanie wyleasingowanych o 50 tys. samochodów osobowych więcej niż obecnie — twierdzą analitycy.

Długotrwałe starania branży motoryzacyjnej i leasingowej zostały wreszcie uwieńczone sukcesem. Sejm wprowadził do ustawy o podatku od towarów i usług nowy zapis, według którego firmy leasingowe będą mogły odliczać zapłacony 22-proc. VAT od nabytych samochodów osobowych o ładowności do 500 kg, a które następnie będą oddawane w leasing.

Więcej o 50 tys. sztuk

Dzięki nowym przepisom postępujący spadek sprzedaży samochodów osobowych może zostać zahamowany. Zdaniem przedstawicieli branży motoryzacyjnej, odliczanie VAT pozwoli obniżyć ceny leasingowanych samochodów o 22 proc. Raty leasingowe liczone będą od ceny netto, ale nadal obciążane podatkiem VAT. Leasingobiorcy nie będą mogli tego podatku odliczać. Umożliwiono im jednak wliczanie rat leasingowych w koszty uzyskania przychodu do limitu 15 tys. EUR (55 tys. zł). Osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą przyznano limit 20 tys. EUR (75 mln zł). Analitycy szacują, że dzięki niższym cenom, w 2002 r. liczba leasingowanych aut zwiększy się co najmniej o 50 tys. sztuk.

Odliczanie VAT może stać się antidotum na zapaść na rynku motoryzacyjnym.

— Są szanse na pobudzenie popytu na samochody osobowe. Pamiętajmy, że w Czechach leasing samochodów osobowych już teraz sięga 50 proc. wszystkich zawieranych umów, a w UE średnio 30 proc. Polska została trochę w tyle. Jednak nowe przepisy dotyczące leasingu można uznać za proinwestycyjne. Jest szansa, że leasing aut ostro ruszy do przodu — mówi Piotr Czyżak, prezes Konferencji Przedsiębiorstw Leasingowych.

Podobnie uważa Piotr Kaczmarek, wiceprezes Europejskiego Funduszu Leasingowego.

— Obecnie tylko firmy kreują popyt na auta, szczególnie małe i średnie. Możliwość odliczania VAT jest więc ukłonem w stronę małego biznesu. Myślę, że w ciągu dwoch-trzech lat leasing aut w Polsce wzrośnie nawet do 50 proc. wartości wszystkich zawieranych kontraktów — twierdzi Piotr Kaczmarek.

Jerzy Kobyliński, prezes Futury Leasing, jest przekonany, że w styczniu 2002 r. może dojść do małej rewolucji w branży leasingowej.

— Od pięciu lat środowisko starało się wywrzeć nacisk na rząd w celu wprowadzenia korzystniejszych przepisów. Wreszcie się udało. Uważam, że radykalnie wzrośnie udział aut w portfelach firm leasingowych. Na zmianie przepisów skorzystają zarówno klienci jak i sami leasingodawcy — mówi Jerzy Kobyliński.

Dealerzy się cieszą

Nowe przepisy chwali Stefan Bieliński, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

— Dzięki nim będzie można w normalny sposób kupować i rozliczać samochody osobowe dla celów służbowych bez konieczności dokonywania przeróbek w celu rejestracji samochodu jako ciężarowy. Uważam, że limit 15 tys. EUR w przypadku osób prawnych jest za niski. Wzrostu sprzedaży należy oczekiwać w dłuższej perspektywie — mówi Stefan Bieliński.

Wojciech Urbaniak, szef działu sprzedaży do firm w Citroen Polska uważa, że ułatwiona zostanie sprzedaż aut i szybko nakręci się koniunktura.

— Dla małej firmy konieczność homologacji oznacza wydatek do 2 tys. złotych. Teraz te pieniędze będzie mogła przeznaczyć chociażby na ubezpieczenie. Gdy auta nie trzeba będzie przerabiać, będzie mógł on służyć po godzinach pracy jako samochód rodzinny. To również wpłynie na atrakcyjność jego zakupu — twierdzi Wojciech Urbaniak.

Okiem eksperta

Wprowadzenie możliwości odliczania VAT przez firmy leasingowe jest krokiem w stronę standardów europejskich. To rozwiązanie będzie korzystne dla producentów aut, leasingodawców oraz ich klientów. Spowoduje spadek cen samochodów o 22 proc., co pobudzi popyt. Jest więc realna szansa na ożywienie w branży motoryzacyjnej. Opłaty leasingowe w przypadku samochodów osobowych będą kalkulowane tak samo jak w przypadku pojazdów ciężarowych.

Piotr Czyżak, prezes Konferencji Przedsiębiorstw Leasingowych

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak, Paweł Janas, Radosław Omachel

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Leasing aut osobowych wspomoże motobranżę