Leasing elektroniki nie jest popularny

Adam Brzozowski
30-09-2003, 00:00

Dla firm leasingowych komputery i sprzęt biurowy stanowią margines rynku. Jednak leasing tego typu wyposażenia niesie ze sobą liczne korzyści.

Dla większości krajowych firm leasingowych sprzęt biurowy i komputerowy stanowi zaledwie 4-5 proc. wszystkich leasingowanych środków, dlatego niewiele podmiotów specjalizuje się wyłącznie w jego udostępnianiu. Producenci i dystrybutorzy komputerów oraz sprzętu peryferyjnego przeważnie współpracują z firmami leasingowymi. Sami rzadko leasingują sprzęt, ponieważ wymaga to zaplecza kapitałowego.

Wśród firm leasingowych największe obroty w segmencie sprzętu biurowego i komputerów (17 mln zł) osiągnął w I połowie 2003 r. Europejski Fundusz Leasingowy (EFL) — największa spółka leasingowa w kraju. Dla EFL sektor IT stanowi jednak margines środków oddawanych w leasing (761 mln zł). Dlatego firma współpracuje m.in. ze specjalistyczną spółką Leasing 3000, która zajmuje się leasingiem oprogramowania i komputerów przenośnych.

Według przedstawicieli EFL, spółka w segmencie sprzętu komputerowego oferuje zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy. Wybór formy należy do samego klienta. Umowy leasingu firma podpisuje głównie z małymi i średnimi przedsiębiorstwami, ponieważ dla tych podmiotów jest to korzystniejsza forma niż zakup na kredyt.

W EFL klient może zawrzeć umowę leasingu sprzętu komputerowego o wartości do 50 tys. zł w ciągu 24 godzin. W przypadku większych transakcji — w czasie 48 godzin.

Parametry sprzętu wybiera leasingobiorca. Przedstawiciele EFL zauważyli, że firmy małe, rozpoczynające działalność kupują sprzęt na miarę swoich potrzeb. Większe wybierają natomiast komputery wyższej klasy. EFL udostępnia również oprogramowanie. Wśród leasingowanych aplikacji dominują: SAP Business One, AutoCad i ArchiCad.

Leasing komputerów daje nabywcy przede wszystkim korzyści finansowe, ale nie tylko. Klient, podpisując z leasingodawcą umowę, użytkuje sprzęt przez cały okres trwania umowy, a po jej zakończeniu nie ma obowiązku jego wykupu. Może go zwrócić i podpisać kolejną umowę na nowe, a co za tym idzie nowocześniejsze urządzenia.

Jolanta Kisiel, specjalista ds. leasingu w firmie HP Polska, twierdzi, że dodatkowe korzyści można uzyskać, leasingując sprzęt prosto od producenta. HP jako jeden z niewielu producentów oferuje właśnie leasing bez pośredników.

— Po wygaśnięciu umowy, sprzęt można zwrócić do leasingodawcy lub zawrzeć nową umowę na użytkowanie technologii nowszej generacji, dostosowanej do aktualnych potrzeb. Sprzęt poleasingowy stanowi znaczącą wartość — w ramach korporacji mamy własną organizację, która modernizuje go i wprowadza ponownie na rynek lub utylizuje. Dlatego koszty używania sprzętu w ramach leasingu czy dzierżawy są niższe w porównaniu z ofertą tradycyjnych towarzystw leasingowych — przekonuje Jolanta Kisiel.

Według przedstawicieli HP Polska, zainteresowanie leasingiem sprzętu biurowego i komputerów rośnie.

— Klienci stopniowo przekonują się do leasingu i innych, mniej znanych usług finansowych. Duża część klientów nadal jednak z góry planuje budżety inwestycyjne z zakupami jednorazowymi i dopiero, gdy zaistnieje nagła potrzeba rozszerzenia parku sprzętowego, firmy zastanawiają się, jaki wybrać dodatkowy sposób sfinansowania zakupów — tłumaczy Jolanta Kisiel.

Swoją ofertę HP kieruje przede wszystkim do średnich i dużych przedsiębiorstw, ale na tego rodzaju usługi mogą też liczyć mniejsze firmy, których inwestycje sięgają minimum 30 tys. USD. Do najczęściej leasingowanego sprzętu należą zestawy komputerowe PC, notebooki i drukarki. Poprzez leasing można też użytkować oprogramowanie HP. W przypadku dużych przedsiębiorstw firma oferuje dodatkowo usługi finansowe dla całych projektów informatycznych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adam Brzozowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Leasing elektroniki nie jest popularny