Lektury

Marek Matusiak
opublikowano: 29-06-2000, 00:00

LEKTURY

Ponowny luksus

Przez ostatnie lata polski rynek motoryzacyjny wydawał się workiem bez dna, z którego na wyścigi czerpali sprzedawcy samochodów oraz fiskus inkasujący coraz wyższe podatki. Okazało się jednak, że dno istnieje. Ku rozpaczy producentów i handlowców od początku roku sprzedaż nowych aut gwałtownie spada. Czyżby rynek nie wytrzymał kolejnych obciążeń podatkowych? A może już zaspokoiliśmy nasze apetyty samochodowe?

Co się stało? Wszystkie firmy handlujące autami są wyjątkowo zgodne — to skutek zachłanności ministra finansów. Od początku roku już dwukrotnie został podwyższony podatek akcyzowy, w styczniu o dwa procent i w połowie kwietnia o kolejne dwa. Tak dużego obciążenia sprzedawcy nie potrafili sami zamortyzować, ceny musiały wzrosnąć. Przekroczona została granica wytrzymałości rynku i to doprowadziło do załamania. Najbardziej ucierpiały samochody tanie, dotychczas często kupowane — Daewoo Tico i Lanos, Fiat Siena i 126, Opel Astra Classic, Skoda Felicia.

Niezwykłe tempo rozwoju polskiego rynku samochodowego dla polskiej gospodarki stanowiło pewien problem. Kredyty samochodowe są jedną z istotnych przyczyn zadłużania się społeczeństwa, zaś import aut pogłębia deficyt handlu zagranicznego. A więc nie ma tego złego... Okazuje się, że tylko pozornie. Wraz z załamaniem rynku raptownie wzrósł import aut, a spadła sprzedaż pojazdów produkowanych lub montowanych w Polsce.

„Polityka“

Sądy konsumenckie

Sądy powszechne nie są jedyną drogą załatwiania sporów między konsumentem a przedsiębiorcą. Alternatywą dla nich są Stałe Polubowne Sądy Konsumenckie (SPSK). Od 1 stycznia 1999 r. organizowanie i prowadzenie polubownego sądownictwa jest zadaniem Inspekcji Handlowej.

Z danych pochodzących z Inspekcji Handlowej wynika, że polubowne sądy konsumenckie stają się coraz popularniejsze, a przedsiębiorcy coraz rzadziej korzystają z możliwości odmowy zapisu na sąd.

W grudniu 1999 r. istniało 18 stałych Polubownych Sądów Konsumenckich i 17 ośrodków zamiejscowych. W ubiegłym roku wpłynęło do nich 3700 wniosków o rozpatrzenie sporu między konsumentem a przedsiębiorcą. Łączna wartość zgłoszonych roszczeń wyniosła ponad 2 mln zł. Najwięcej wniosków wpłynęło do SPSK w Poznaniu, Katowicach i Gdańsku.

W 1999 r. przedsiębiorcy nie wyrazili zgody na rozstrzygnięcie spraw przez SPSK 991 razy. W postępowaniu sądowym wydano 126 wyroków oddalających roszczenia konsumentów (o wartości 54 700 zł) i 254 wyroki uznające roszczenia konsumentów (o wartości 127 600 zł).

Niemal 90 proc. wniosków dotyczyło umów sprzedaży, pozostałe wiązały się z nieodpowiednim wykonaniem usług. Najwięcej składanych wniosków dotyczyło obuwia (60 proc.), następnie odzieży (11 proc.), mebli (4 proc.) oraz artykułów AGD i RTV (po 2 proc.).

„Supermarket News“

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Matusiak

Polecane