Lewiatan: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej najwyższy w historii badań koniunktury

PAP
22-11-2017, 18:12

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej był najwyższy w historii badań koniunktury konsumenckiej i wyniósł 5,4. - oceniła główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan Małgorzata Starczewska- Krzysztoszek, komentując środowe dane GUS dot. nastrojów konsumentów w listopadzie.

Jak poinformował w środę Główny Urząd Statystyczny, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 0,8 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,4. W porównaniu do listopada 2016 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 7,8 pkt proc. - podał GUS.

"Polacy uwierzyli, że gospodarka będzie rosła cały czas, bezrobocie będzie spadało, a ich sytuacja finansowa będzie się już tylko poprawiać. Lepsze oceny sytuacji na rynku pracy były tylko w 2007 r., czyli przed kryzysem finansowym" - napisała w komentarzu Starczewska-Krzysztoszek.

Jak podkreśliła, poczuliśmy się pewnie, dlatego wydajemy zarobione i otrzymane z puli publicznej pieniądze, "co wpływa na spadek (na szczęście nieznaczny) oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy".

"Oszczędności są polskiej gospodarce potrzebne, bo potrzebne są inwestycje, które kapitału z oszczędności potrzebują. Warto też Polakom uzmysławiać, że koniunktura ma to do siebie, że po dobrej wcześniej czy później przychodzi gorsza i chociażby z tego powodu powinni zwiększyć skłonność do oszczędzania. Bez tego lądowanie - tak gospodarstw domowych, jak i całej gospodarki - może być dość twarde" - zaznaczyła ekonomistka.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Lewiatan: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej najwyższy w historii badań koniunktury