Lewiatan: przetrwanie to strategiczny cel małych i średnich firm

PAP
10-12-2013, 14:44

Dla prawie połowy polskich małych i średnich firm to przetrwanie na rynku, a nie np. zwiększenie sprzedaży czy zysku, jest nadrzędnym celem strategicznym - wynika z badań przeprowadzonych dla Konfederacji Lewiatan. Wśród przedsiębiorców panuje pesymizm.

fot. Bloomberg
Zobacz więcej

fot. Bloomberg

Tegoroczny raport z badania kondycji sektora małych i średnich firm opracował dla Lewiatana Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Jak poinformował na wtorkowej konferencji prasowej wiceprezes Instytutu dr Bohdan Wyżnikiewicz, badanie zostało przeprowadzone na losowej próbie 1 tys. 500 małych i średnich firm. "Dobór był przeprowadzony tak, żeby próba odzwierciedlała różne sektory działalności i wszystkie województwa" - powiedział Wyżnikiewicz.

Badanie przeprowadzono w dniach 26 kwietnia - 1 sierpnia br. "Kiedy to badanie było przeprowadzane, nie było jeszcze informacji, że w gospodarce nastąpiło odbicie. Przedsiębiorcy nie wiedzieli jeszcze, że czasy się poprawiają, stąd nutka pesymizmu w ich wypowiedziach" - powiedział.

42 proc. ankietowanych przedsiębiorców jest przekonanych, że w tym roku zyski ich firm spadną, a tylko 23 proc. spodziewa się, że wzrosną. Co czwarty badany (25 proc.) myśli, że udział jego firmy w rynku spadnie, 37 proc. ankietowanych spodziewa się też spadku przychodów.

Gorsze niż w poprzednich latach są też oceny perspektyw branż, w których działają przedsiębiorcy. 27 proc. badanych uważa, że rynek nieodwracalnie się kurczy - w poprzednich dwóch latach takie zdanie wyrażało 24 proc. ankietowanych. Opinię, że rynek się rozwija, wypowiada 26 proc. przedsiębiorców. W 2012 r. tego zdania było 31 proc., a w 2011 - 33 proc. firm.

Jak zauważył Wyżnikiewicz, 45,4 proc. przedsiębiorców jako swój cel wskazuje utrzymanie się na rynku. Tylko 21,2 proc. chce dążyć do zwiększenia sprzedaży, a 11,4 proc. do maksymalizacji zysku. Jeszcze mniej przedsiębiorców za swój cel uważa podniesienie wartości firmy w długim okresie lub zwiększenie udziału w rynku.

Maleje również odsetek małych i średnich firm, które realizują lub planują inwestycje. W tym roku jest ich 20,3 proc., podczas gdy w 2012 r. było ich 30,2 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Lewiatan: przetrwanie to strategiczny cel małych i średnich firm