Liberty Group przeciera szlak

Sebastian Gawłowski
opublikowano: 29-11-2007, 00:00

Piątkową premierę na rynku New Connect będzie obserwowała cała branża public relations (PR). Będzie to prawdziwy test, czy krajowy rynek dojrzał na tyle, aby jej reprezentanci byli w stanie spełnić warunki obecności na giełdzie i budować wartość dla akcjonariuszy. Liberty Group (LG) wchodzi bez nowej emisji. Wcześniej Robert Niczewski, główny akcjonariusz i prezes spółki, sprzedał większość akcji inwestorom finansowym.

Liberty Group specjalizuje się w PR korporacyjnym (ma z tej działalności 65 proc. przychodów), giełdowym (25 proc.) i kryzysowym (10 proc.). Dzięki zagranicznym klientom w portfolio (m.in. Germanos, Totolotek, Brown — Forman) w dużym stopniu uniezależnia się od chwiejnej koniunktury giełdowej. Mimo ostatniego pogorszenia nastrojów na giełdzie LG chce rozwijać doradztwo dla spółek wchodzących na parkiet (tzw. IPO), a później pomagać im w utrzymaniu dobrych relacji z inwestorami (tzw. IR).

Przed upublicznieniem Liberty Group pozyskała jako inwestora fundusz giełdowy Capital Partners (CP) i podpisała z nim umowę o współpracy przy upublicznianiu jego spółek. To precedens na rynku, kiedy spółka PR i wprowadzający na giełdę oficjalnie formalizują współpracę. W rezultacie LG będzie obsługiwać oferty spółek portfelowych CP. Jeszcze w tym roku doradzi spółce e-muzyka.pl. Na 2008 r. szykuje co najmniej cztery projekty. Pomimo uzależnienia od partnera wydaje się, że ryzyko utraty innych możliwych klientów jest niewielkie. Chętnych do debiutu na GPW wciąż przybywa. Czynnikiem ryzyka w przyszłym zawieraniu znaczących umów (powyżej 10 proc. kapitałów własnych) może być niechęć niektórych firm do ujawniania, że korzystają (i na jakich warunkach) z usług firm PR.

Według analiz rynek usług PR w Polsce rośnie w szybkim tempie aż 25 proc. rocznie. W tym roku sięgnie 350 mln zł. Dużym problemem firm PR jest brak stabilizacji przychodów, krótkoterminowe kontrakty i rozliczenia barterów. Zdaniem Roberta Niczewskiego wszystkie kontrakty jego firmy, oprócz oczywiście nagłych kryzysowych (cennych ze względu na bardzo wysokie marże), są podpisywane co najmniej na rok, i nie ma barterów. Spółka przewiduje osiągnięcie w 2007 r. 2,6 mln zł przychodów i 0,65 mln zł zysku netto (marża rzędu 24 proc.). Na przyszły rok szacunki mówią odpowiednio o 2,7 mln zł i 0,7 mln zł. Dynamika nie robi wrażenia, ale prognozy te można uznać za bardzo ostrożne. Według informacji prezesa LG sporządzono je przed pozyskaniem wspomnianego inwestora. Ponadto w listopadzie firma zdobyła kolejne zlecenia o szacowanej wartości 0,45 mln zł. Profil działalności LG jest wyspecjalizowany zaledwie do kilku działek branży PR. Po debiucie firma będzie musiała przedstawić strategię rozwoju. Drogi mogą być dwie: dalsza specjalizacja lub rozszerzenie profilu działalności chociażby o PR produktowy lub eventowy.

Wiązałoby się to zapewne

z przejęciami, na które

pieniądze LG mogłaby uzyskać

z emisji w przyszłym roku.

Sebastian Gawłowski

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sebastian Gawłowski

Polecane