Liczą się kompetencje, nie płeć

DK
opublikowano: 13-12-2018, 22:00

IWONA ŁACH-KUDZIA: BLACHPROFIL 2

Założyłam firmę w latach 90., kiedy w Polsce kiełkował kapitalizm. Wówczas było trochę łatwiej niż dzisiaj otwierać i prowadzić biznes, aczkolwiek początki, jak to zwykle bywa, nie były wcale takie proste. Zaczynaliśmy jako firma handlująca pokryciami dachowymi, a w naszej ofercie był tylko jeden produkt — blachy trapezowe w arkuszach jednej długości. Dopiero z biegiem lat staliśmy się producentem własnych rozwiązań i rozpoczęliśmy ekspansję zagraniczną. Mamy w planach jej kontynuację w kolejnych państwach. Na przełomie lat 2017/18 przejęliśmy duży zakład produkcyjny w Rumunii i to właśnie na tamtejszym rynku skupimy się w najbliższym czasie. Poza tym w dalszym ciągu intensywnie poszukujemy i wdrażamy najnowsze technologie, bo taka polityka rozwoju firmy sprawdza się u nas od wielu lat. Przedsiębiorstwem zarządzam zdecydowanie po partnersku. Od początku stawialiśmy na pracę zespołową i dobre relacje w firmie. Tego się trzymamy do dzisiaj. Najlepszym dowodem, że to się sprawdza, są ludzie. Wciąż u nas pracują ci, z którymi tworzyliśmy BP2 przeszło 20 lat temu. Dlaczego stawiamy na partnerstwo? Bo firma to ludzie. To nie logo, nazwa, szef, ani nawet produkty. To zespół, który codziennie pracuje ramię w ramię, a każde jego ogniwo jest równie ważne.

Nie wyobrażam sobie pracy bez męża, z którym od 23 lat prowadzimy BP2. Ale, szczerze mówiąc, trudno mi też wyobrazić ją sobie bez ludzi, którzy nas otaczają. Tyle wspólnych lat, sukcesy, porażki, codzienne wyzwania… Co poradziłabym osobom, stawiającym pierwsze kroki w biznesie? Może to naiwnie brzmi, ale ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że opłaca się stawianie na wartości i uczciwość w biznesie. Na początku tworzenia BP2 postanowiliśmy zbudować firmę na czterech filarach: pracy zespołowej, dobrych relacjach, wysokiej jakości i najnowszych technologiach. Trzymamy się tego do dzisiaj i to wciąż działa. Poza tym, to nic odkrywczego, ale nie zrobisz kroku naprzód bez ciężkiej pracy i poświęcenia. Prowadząc firmę tyle lat, niejednokrotnie spotkałam się z pewną dyskryminacją. Stereotypowo budownictwo jest wyjątkowo „męską branżą”, kiedyś całkowicie zdominowana przez mężczyzn. Ale, co najważniejsze, dzisiaj jest już dużo lepiej, zwłaszcza w Polsce. Działając głównie na rynkach Europy Środkowej, obserwujemy, że kultura pracy i sytuacja zawodowa kobiet są bardzo podobne. Niewielką różnicę dostrzegam w innych krajach, gdzie społeczeństwo jest nieco bardziej patriarchalne, ale staramy się rozciągać politykę kadrową BP2 na każdy oddział w Europie. Drzwi do naszej firmy otwierają kompetencje, a nie płeć.

Warto również mieć na uwadze, że rewolucja technologiczna zwiększa produktywność i dobrobyt ludzi na całym świecie, niezależnie od ich płci. Jest szansą dla tego, kto bardziej w niej uczestniczy i kto mocniej stawia na innowacje. Polska, jak i cała Europa, ma pod tym względem sporo do nadrobienia w stosunku do USA i dalekiej Azji. Jeśli chodzi o sytuację kobiet, oczywiście technologia sprawia, że predyspozycje fizyczne (np. siła) przestają mieć znaczenie, ale niczego to nie zmienia przy braku odpowiedniej edukacji i kompetencji. Szansą dla kobiet jest więc równy dostęp do edukacji technologicznej. Aczkolwiek w mojej branży rynek, po okresie wielkiego rozkwitu, powoli zmierza ku nasyceniu. Obecnie jest dużo większa konkurencja i trudniej się wybić. Dotyczy to jednak na równi kobiet i mężczyzn, szczególnie że sukces w tej branży nie jest sprawą jednostkową, lecz zespołową. Poza pracą moją wielką pasją są wystrój wnętrz i design, a także CrossFit. Zresztą to chyba nasz sport firmowy, bo naprawdę wielu z nas ćwiczy. W pewnym momencie zaczęliśmy nawet rywalizować w zawodach z innymi firmami, oczywiście na amatorskim poziomie. W 2017 r. utworzyliśmy pierwszy w Polsce profesjonalny team CrossFitowy (BP2 Team), żeby wspierać młodych zawodników. Zależy nam na popularyzacji i rozwoju tej wymagającej, ale niesamowicie satysfakcjonującej dyscypliny.

Blachprofil 2

Od ponad 20 lat jeden z czołowych producentów pokryć dachowych, blach konstrukcyjnych, systemów elewacyjnych, kasetonów ściennych, systemów rynnowych, płyt warstwowych dachowych oraz ściennych i dostawca specjalistycznych usług w ramach Stalowego Centrum Usługowego. Siedziba firmy znajduje się w Dąbrowie Górniczej. Przedsiębiorstwo zdobyło zaufanie nie tylko tysięcy klientów, lecz także najbardziej znanego polskiego dekarza i mistrza skoków narciarskich Adama Małysza — ambasadora marki Blachprofil 2.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DK

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu