Liczy się odpowiedzialność i innowacyjność

Materiał partnera strony: Coca-cola
opublikowano: 14-09-2017, 22:00

Rozmowa z Nikosem Kalaitzidakisem, dyrektorem generalnym Coca-Cola HBC Polska

Panie prezesie, rozmawiamy tuż po zakończeniu XXVII Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju, na którym obecna była państwa firma. Co robiliście na tym wydarzeniu?

Forum Ekonomiczne w Krynicy-Zdroju to jedno z najważniejszych wydarzeń gospodarczych w Polsce, więc nasza obecność na nim jest naturalna. To Forum było dla nas szczególnie ważne, bo jego termin zgrał się idealnie z publikacją przygotowanego przez nas raportu społeczno-ekonomicznego. Była to więc dla nas świetna okazja do zaprezentowania raportu interesariuszom naszej firmy. Chcieliśmy pokazać, że to globalna marka cechująca się najwyższymi standardami biznesu i wielkim zasięgiem, ale nasz biznes robimy w Polsce — tu produkujemy, zatrudniamy, odprowadzamy podatki. W Krynicy-Zdroju jesteśmy zresztą po sąsiedzku z Tyliczem, gdzie znajduje się rozlewnia naszej wody Kropla Beskidu.

Rozumiem, że ten raport dostępny jest dla wszystkich interesariuszy, nie tylko dla uczestników Forum. Jakie informacje w nim zawarte mógłby pan wymienić, by zachęcić opinię publiczną do zapoznania się z raportem społeczno- -ekonomicznym Coca-Coli?

Oczywiście raport jest już dostępny na naszej stronie i serdecznie zachęcamy wszystkich do zapoznania się z nim. Można tam znaleźć sporo ciekawych danych. Podstawowa informacja jest taka, że Coca-Cola to zaangażowany gracz na polskim rynku. Staramy się dać jak najwięcej polskiej gospodarce — system Coca-Cola w Polsce kontynuuje inwestycje od ponad 25 lat. Ćwierć wieku temu Coca-Cola stała się więc „obywatelem” Polski, inwestując bezpośrednio w produkcję, zaplecze inwestycyjne, rynek i w ludzi. Firmy z systemu Coca-Cola są liderem na polskim rynku napojów bezalkoholowych i zatrudniają prawie 2200 pracowników, choć pośrednio Coca-Cola wspiera 15 230 miejsc pracy.

To są informacje o zatrudnieniu, ale mówił pan też o wkładzie w polską gospodarkę — może pan przytoczyć jakieś dane?

Powiedziałem o tym najpierw, bo kapitał ludzki jest dla nas szczególnie ważny. W ostatnich dwóch latach inwestycje w kapitał ludzki wyniosły 6 mln zł — aktywizacja zawodowa kobiet i młodzieży, integracja lokalnych społeczności. Informacji stricte ekonomicznych też jest oczywiście dużo. Nasz wkład w polskie PKB, to 2,6 mld zł. System Coca-Cola w 2016 r. wpłacił do budżetu państwa około 1,2 mld zł podatków, w tym 654 mln zł to sam VAT. Aż 74 proc. z każdej złotówki, wydanej na nasze produkty, zostaje w Polsce. Ponad 90 proc. składników w naszych produktach pochodzi z Polski lub od polskich dostawców.

Mówi pan o podatkach i rzeczywiście te wpływy są imponujące, ale jaka jest skala inwestycji, o których wspominał pan wcześniej?

Od 2012 do 2016 r. roku nasze wydatki na inwestycje wyniosły 435 mln zł. Firma inwestuje jednak w Polsce nieprzerwanie od 1991 r., tylko w ostatnich 10 latach zainwestowała 1,3 mld zł. To jednak nie wszystko, bo planujemy kolejne milionowe inwestycje w ciągu najbliższych dwóch lat. Warto tu wspomnieć, że 94 proc. naszych napojów dostępnych na krajowym rynku zostało wyprodukowanych w Polsce. Staramy się więc, by jak najwięcej naszych produktów było produkowanych przez Polaków i w Polsce, i aby większa część zysku pozostawała tutaj, wspierając w ten sposób polską gospodarkę.

Wspomniał pan, że oprócz innowacyjności Coca-Cola to również firma odpowiedzialna — rozumiem, że raport to dokumentuje?

Oczywiście, powiedziałbym jednak, że Coca- Cola to firma przede wszystkim odpowiedzialna. Angażujemy się w wiele lokalnych przedsięwzięć, wspierając organizacje pozarządowe, ośrodki pomocy, urzędy miast i gmin czy inne instytucje zajmujące się rozwojem lokalnym, edukacją i pomocą charytatywną. Szczególnie dumni jesteśmy z naszej fenomenalnej współpracy z lokalnymi interesariuszami w regionach, w których prowadzimy produkcję, czyli w okolicach Radzymina, Niepołomic i Tylicza. Program wolontariatu społecznego wspierany przez firmę przynosi fantastyczne rezultaty. Co roku nasi pracownicy uczestniczą w ponad 60 najróżniejszych przedsięwzięciach na rzecz społeczności lokalnych, które sami wybierają. W programie co roku uczestniczy około 40 proc. pracowników, co jest jednym z najwyższych poziomów zaangażowania społecznego wśród wszystkich działających w Polsce firm. Społeczne zaangażowanie firmy w Polsce jest zauważane i doceniane. Jesteśmy liderem odpowiedzialności społecznej, zajmując 1 miejsce w Ogólnopolskim Rankingu Firm Odpowiedzialnych Społecznie 2017 r.

W jakie konkretnie działania CSR jesteście państwo zaangażowani?

Jako system firm jesteśmy bardzo aktywni w tej dziedzinie. Raport pokazuje nasze projekty odpowiadające na lokalne potrzeby, np. koncentrując się na aktywizacji zawodowej kobiet i młodych. Niedawno uruchomiliśmy program „YouthEmpowered: Możesz więcej, niż myślisz”, mający na celu wsparcie w wejściu na rynek pracy młodych ludzi w wieku 18-30, pozostających bez pracy i poza systemem edukacji. W 2017 r. zamierzamyz nim dotrzeć do ponad 3 tysięcy młodych ludzi. Oprócz tego Coca-Cola jest partnerem programu „Sukces to JA” — w ramach jego pierwszej edycji przeszkolono 5300 kobiet.

A działania związane z działaniami na rzecz zdrowia konsumentów?

To nieodłączna część naszej strategii biznesowej i naturalna odpowiedź na zmieniające się potrzeby konsumentów. Do 2020 r. zamierzamy zmniejszyć ilość cukru w naszych produktach o 10 proc. Wprowadziliśmy i promujemy też w sprzedaży małe opakowania naszych wyrobów, pozwalające lepiej kontrolować liczbę przyjmowanych kalorii. Dotyczy to 25,4 proc. napojów gazowanych. Warto przy tym podkreślić, że w 2016 r. 27 proc. (to o 5,3 p.p. niż w 2015 r.) wszystkich produktów Coca-Coli w Polsce to napoje o obniżonej lub zerowej zawartości cukru, a w przyszłości mamy zamiar tę proporcję zwiększać. Nie spoczywamy więc na laurach — pracujemy nieustannie nad pomysłami działań na rzecz zdrowia konsumentów.

A środowisko i obniżanie negatywnego wpływu na naturę?

W zakresie ograniczania wpływu naszej działalności na środowisko, skupiamy się przede wszystkim na wodzie i odpadach. W 2016 r. zaoszczędziliśmy w stosunku do poprzedniego roku 158 tys. metrów sześciennych wody. Aby to uzmysłowić, podpowiem, że taka ilość odpowiada objętości 63 basenów olimpijskich. Staramy się też wytwarzać jak najmniej nieprzetwarzalnych odpadów. Recyklingowi poddajemy 99,5 proc. odpadów powstających w naszych zakładach. Obniżamy też wagę opakowań. Od 2001 r. „odchudziliśmy” nasze butelki o 45 proc. Pamiętamy też o powietrzu. W stosunku do 2015 r. obniżyliśmy zużycie CO 2 w naszych zakładach o 20 proc. Nasi pracownicy aktywnie wspierają naszą odpowiedzialną postawę, np. przez ostatnie 10 lat wraz ze swoimi rodzinami posadzili ponad 150 tys. drzew na Mazowszu.

Gdzie można zapoznać się z całym raportem?

Raport dostępny jest pod adresem www. cocacola.com.pl/raportspolecznoekonomiczny/. Już niedługo będzie też dostępna jego interaktywna wersja w formacie VR na serwisie YouTube. Taką właśnie wersję — gdzie można oglądać, a nie tylko czytać raport — przedstawialiśmy interesariuszom na Forum w Krynicy. Tak jak mówiłem: odpowiedzialność i innowacyjność — zawsze łączymy te wartości i chcemy, by nasza firma mogła dalej budować siłę polskiej gospodarki korzystając z naszych światowych standardów.

Dziękuję za rozmowę.

Ja również dziękuję i zachęcam do zapoznania się z naszym raportem.

Materiał partnera

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera strony: Coca-cola

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Liczy się odpowiedzialność i innowacyjność