Liczy się szybkość dotarcia do odbiorcy

Marlena Kaczmarek
opublikowano: 09-11-2000, 00:00

Liczy się szybkość dotarcia do odbiorcy

Na rynku wydawnictw prawnych i ekonomicznych liczy się tempo, z jakim specjalistyczna publikacja trafia do odbiorcy. O ile jednak przygotowanie książki trwa zwykle pół roku, to czasopisma, publikacje elektroniczne i wymiennokartkowe powstają znacznie szybciej. Często też właśnie ta cecha decyduje o ich wysokiej popularności.

Dla wartości publikacji prawnych i ekonomicznych niezwykle ważna jest szybkość z jaką docierają do odbiorcy. Zdecydowanie najpóźniej do sprzedaży trafia książka, której przygotowanie pochłania najwięcej wysiłku. Wielu odbiorców preferuje jednak właśnie tę formę, gdyż jej zaletą są wyczerpujące komentarze, przygotowywane do danych aktów prawnych, czy orzecznictwa przez uznane autorytety.

— Książka o tematyce ekonomicznej, w zależności od zakresu poruszanych w niej problemów, musi być aktualizowana. Dlatego zmienione wydania naszych pozycji książkowych, ukazują się średnio co dwa-trzy lata. Jeśli chodzi o wydanie całkiem nowej publikacji, to staramy się je przygotować możliwie szybko, w ciągu 4-5 miesięcy — twierdzi Monika Kołodziejczak z Polskich Wydawnictw Ekonomicznych.

O nowościach książkowych na rynku wydawcy informują poprzez zapowiedź w broszurach, często wyprzedzając fizyczne pojawienie się ich na rynku, czy na swoich stronach internetowych. Metoda ta, co prawda nie przyspiesza samego wydania książki, jest jednak doceniana przez odbiorców, którzy wcześniej dowiadują się, że dana książka w ogóle na rynek trafi.

Czasopisma są szybsze

Drugim tradycyjnym medium (jednocześnie znacznie szybszym od książek) są czasopisma. Specjalistyczne periodyki z tego zakresu, to zwykle miesięczniki i kwartalniki.

— Co miesiąc wydajemy cztery tytuły pism, m.in. „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” oraz „Marketing i Rynek”. Ze względu na specjalistycznych odbiorców, jest to bardzo ważna sfera działalności naszego wydawnictwa. Z tego też powodu stale uaktualniamy informacje, jakie ukazują się w tych czasopismach — dodaje Monika Kołodziejczak.

Prym wiedzie elektronika

Zdecydowanie najszybciej specjalistyczna informacja z zakresu prawnego i ekonomicznego trafia na rynek w formie publikacji wymiennokartkowych oraz CD. Z punktu widzenia szybkości dostarczania informacji, operowanie tym ostatnim medium jest o tyle korzystne, że pozwala na szybką aktualizację informacji, co jest szczególnie w warunkach zmieniającego się ustawodawstwa.

— W przypadku zmian w ustawodawstwie najszybsza reakcja z naszej strony występuje w publikacjach elektronicznych. Na CD wydajemy sześć pozycji, m.in. „Lex Polonica Prima”, „Lex Polonica Maxima”, „Orzecznictwo Sądów Polskich” i „Prawo Kanoniczne”. Każdą z nich aktualizujemy co miesiąc, gdyż tego oczekuje rynek — mówi Michał Gembal z Wydawnictw Prawniczych PWN.

Tezę tę potwierdza też Dorota Piasecka z wydawnictwa C.H. Beck, zdaniem której tempo, z jakim dana publikacja powinna trafić na rynek, zależy od zakresu poruszanych w niej spraw.

— Zwykle, w przypadku zmian w ustawodawstwie, najprostszym i najszybszym sposobem, aby trafić z publikacją do odbiorcy na czas, są metody elektroniczne — czyli Internet oraz CD. Trzeba tu jednak dodać, że każda aktualizacja w przypadku tego medium jest dość kosztowna. Dlatego inną, także szybką metodą, jest drukowanie broszur i publikacji wymiennokartkowych — twierdzi Dorota Piasecka.

Marlena Kaczmarek

m.kaczmarek@pulsbiznesu.com.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marlena Kaczmarek

Polecane