Lot AMS wyda 100 mln zł w Rzeszowie

opublikowano: 14-11-2018, 22:00

Polska Grupa Lotnicza, którą tworzą państwowe spółki, buduje centrum serwisowe dla największych samolotów.

Największa baza MRO (Maintenance Repair & Overhaul) w Europie Środkowej i Wschodniej powstanie na terenie lotniska Rzeszów-Jasionka. Polska Grupa Lotnicza (PGL) wybuduje tu centrum serwisowe dla szerokokadłubowych samolotów pasażerskich.

— W pierwszym etapie Lot AMS, prowadzący tę inwestycję, wyda 100 mln zł na zakup gruntu, budowę i wyposażenie hangaru, w którym jednocześnie zmieszczą się dwa samoloty szerokokadłubowe, np. Boeing787 Dreamliner czy Airbus A350 — mówi Konrad Majszyk z biura prasowego Lotu, wokół którego budowana jest PGL.

Prace budowlane mają ruszyć w przyszłym roku, a baza serwisowa powinna zacząć działać w 2021 r. Pracę znajdzie w niej 300 osób. To pierwszy etap projektu, ale jest szansa na kolejne inwestycje, łącznie za kilkaset milionów złotych. List intencyjny w sprawie budowy bazy został podpisany przez Rafała Milczarskiego, prezesa PGL i Lotu oraz Władysława Ortyla, marszałka i Bogdana Romaniuka, wicemarszałka województwa podkarpackiego.

Druga baza

Lot AMS, który w najbliższych tygodniach formalnie wejdzie do PGL, ma na Lotnisku Chopina cztery hangary, w których znajdują się stanowiska do obsługi bazowej boeingów B767, B737 i embraerów 170/190. Spółka robi też przeglądy dreamlinenerów — od 2015 r. ma certyfikację uprawniającą do obsługi tego modelu, a w marcu tego roku poszerzyła zakres obsługi liniowej o najnowsze modele. Ostatnio podpisała umowę w francuską linią Air Austral na obsługę techniczną dreamlinerów. Lotnisko w Jasionce to jeden z czterech portów w Polsce — oprócz Warszawy, Krakowa i Katowic — na którym długość pasa startowego pozwala na przyjmowanie największych maszyn. Ze względu na plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma zacząć działać od 2027 r., rola Lotniska Chopina będzie ograniczona, a niewykluczone, że port w ogóle zostanie zamknięty, stąd decyzja Lot AMS, by nie rozwijać bazy w Warszawie.

W Rzeszowie od kilku lat obecny jest konkurent Lot AMS — Linetech.

— Nasza baza obsługowa na lotnisku w Rzeszowie osiągnęła w zeszłym roku 100 proc. możliwości, zapewniając jednoczesną obsługę nawet 10 samolotów wąskokadłubowych. Już w najbliższej przyszłości będziemy serwisować tam również najnowocześniejsze samoloty szerokokadłubowe. Jesteśmy spokojni, jeśli chodzi o naszych klientów — skupiamy się na wychodzeniu poza granice Europy Środkowej i Wschodniej, w portfelu mamy ponad 70 linii lotniczych z całego świata, latających na wszystkich najpopularniejszych typach samolotów pasażerskich — mówi Piotr Kaczor, prezes Linetechu.

— Stworzenie bazy serwisowej to fantastyczny pomysł. Sukces takiego przedsięwzięcia w mniejszym stopniu zależy od regionu i PGL, a w większym od producentów maszyn. Mam nadzieję, że wyrażą zainteresowanie tym projektem. Rozbudowa Rzeszowa, gdy w planach otwarcie jest CPK, jest co najmniej dziwna — komentuje Eryk Kłopotowski, ekspert rynku lotniczego.

Prognozy dotyczące ruchu lotniczego są tak optymistyczne, że pracownicy obu baz Lot AMS — warszawskiej i rzeszowskiej powinni mieć pełne ręce roboty.

— Światowa flota samolotów pasażerskich w 2017 r. powiększyła się o 4 proc. w stosunku do roku poprzedniego, co dało aż 31 tys. nowych samolotów. Boeing przewiduje, że w latach 2017-34 zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników technicznych wzrośnie aż do 754 tysięcy. Należy wykorzystywać sprzyjającą koniunkturę, która prognozuje ogromne zapotrzebowanie na usługi MRO — mówi Łukasz Siwiński, członek zarządu AMS ds. technicznych.

Podział zadań

Port Rzeszów-Jasionka umożliwi nabycie działek pod inwestycję i wesprze ich skomunikowanie i uzbrojenie. Samorząd Podkarpacia zobowiązał się m.in. do stworzenia programów szkolenia w szkołach średnich i wyższych. PGL, spółka akcyjna z kapitałem 1,2 mld zł, została powołana w styczniu tego roku. W sierpniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się na przejęcie przez PGL spółek Lot, Lot AMS i LS Airport Services. W ramach PGL ma powstać spółka leasingująca samoloty. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Lot AMS wyda 100 mln zł w Rzeszowie