Czytasz dzięki

LOT: pierwsza dostawa nowego Boeinga w październiku 2008 r.

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 14-09-2005, 13:48

Pierwsza dostawa samolotów Boeing 787-8, kupionych przez PLL LOT do obsługi lotów dalekodystansowych, jest planowana na październik 2008 r. - poinformowali przedstawiciele polskiego przewoźnika w środę na konferencji prasowej w Warszawie.

Pierwsza dostawa samolotów Boeing 787-8, kupionych przez PLL LOT do obsługi lotów dalekodystansowych, jest planowana na październik 2008 r. - poinformowali przedstawiciele polskiego przewoźnika w środę na konferencji prasowej w Warszawie.

    Jak poinformował Bogdan Omieciński z PLL LOT, harmonogram dostaw przewiduje dostawę pierwszych trzech maszyn z siedmiu w  2008 r., następnych trzech w 2009 r. i jednego w 2010 r.

    Zasięg tego typu samolotu przy pełnym obciążeniu pasażerami i towarem wynosi 15,3 tys. km. Samolot może przewieźć do 278 pasażerów.

    Jak poinformował Omieciński, LOT liczy na mniejsze o blisko 20 proc. zużycie paliwa w nowych maszynach, niższe koszty eksploatacji samolotów i niższe opłaty lotniskowe.

    Jak poinformował prezes LOT-u Marek Grabarek, zakup nowych maszyn będzie sfinansowany w 15 proc. ze środków własnych przewoźnika, a w 85 proc. ze środków pozyskanych na rynkach finansowych.

    Grabarek nie przewiduje żadnych problemów ze sfinansowaniem tego zakupu. Choć szacunki wartości kontraktu obu kontrahentów według cen katalogowych różnią się - 910 mln USD według Boeinga i 958 mln USD według LOT-u - Grabarek podkreślił, że kiedy chodzi o obliczenie sumy do zapłacenia, to nie ma między LOT-em a Boeingiem żadnych różnic.

    Jak powiedział Grabarek, LOT wybierając między ofertą Airbusa a ofertą Boeinga, nie porównywał tylko dwóch różnych maszyn, ale rozważał różne scenariusze rozwoju firmy. "Scenariusz współpracy z Boeingiem okazał się bardziej efektywny" - powiedział Grabarek. 

    LOT chce wykorzystać nowe samoloty do powrotu na rynki azjatyckie. Jak powiedział Grabarek, możliwe jest uruchomienie połączenia z Pekinem od października 2006 roku.

    Prezes LOT-u poinformował również, że LOT powinien być gotowy do oferty publicznej na przełomie tego i następnego roku, tzn. będzie miał gotowe wszystkie niezbędne dokumenty z prospektem emisyjnym włącznie. Natomiast kwestia wyboru terminu oferty publicznej i pierwszego notowania będzie prawdopodobnie zależała od tego, jak bank inwestycyjny (JP Morgan - PAP) oceni sytuację na giełdzie.

    Zdaniem Grabarka, zakup nowych maszyn Boeinga może zostać sfinansowany w całości ze środków własnych oraz kredytów i nie jest w tym celu niezbędne pozyskiwanie pieniędzy na rynku kapitałowym.

    O wyborze Boeinga na dostawcę samolotów dalekiego dystansu LOT poinformował 7 września.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane