LOT podwyższy kapitał Centralwings o 40 mln zł

Mira Wszelaka
opublikowano: 30-11-2007, 00:00

Dziś nadzwyczajne walne zaakceptuje ostateczną ścieżkę prowadzącą LOT do giełdowego debiutu.

Dziś nadzwyczajne walne zaakceptuje ostateczną ścieżkę prowadzącą LOT do giełdowego debiutu.

Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, sytuacja finansowa Centralwings, spółki zależnej LOT, znacznie się poprawi. Uczestnicy zaplanowanego na dziś nadzwyczajnego walnego narodowego przewoźnika rozpatrzą wniosek o podwyższenie kapitału Centralwings o 40 mln zł.

Waldemar Królikowski, prezes spółki, podkreśla, że dokapitalizowanie jest konieczne m.in. ze względu na wymóg prawa europejskiego. Kapitał zakładowy Centralwings wynosi zaledwie 0,5 mln zł, przy przychodach rzędu kilkuset milionów złotych. W takich okolicznościach istnieje ryzyko szybkiego doprowadzenia do upadłości i przejęcia firmy. Wniosek o dokapitalizowanie Centralwings trafił do zarządu LOT już na początku roku. Złożył go Maciej Kwiatkowski, ówczesny prezes linii.

Do rąk uczestników walnego trafi szczegółowy dokument z wynikami i prognozami taniego przewoźnika. Dotyczy m.in. zwiększenia planowanej straty o 2,5 mln zł. Tym samym spółka ma zakończyć ten rok ostatni raz na minusie z kwotą około 33,5 mln zł (w 2006 r. było to blisko 60 mln zł).

Walne ma także wyrazić zgodę na zawiązanie przez LOT spółki Aircraft Maintenance Services oraz zatwierdzić decyzję zarządu LOT o uruchomieniu procesu przygotowawczego, związanego z wprowadzeniem akcji spółki na giełdę. Przypomnijmy, że kilka tygodni temu zarząd LOT przyjął strategię tzw. siedmiu filarów, która zakłada m.in. debiut spółki na parkiecie w połowie 2008 r.

Decyzję o rodzaju emisji akcji podejmie ministerstwo skarbu po negocjacjach z syndykiem.

Wiele wskazuje na to, że uczestnicy walnego spotkają się dziś ostatni raz w starym składzie (nieoficjalnie wiadomo, że wymiana nastąpi dość szybko). Przedstawiciele ministerstwa skarbu pojawią się z instrukcjami nowych szefów resortu — w rządzie Donalda Tuska za spółkę odpowiada Zdzisław Gawlik, wiceminister skarbu.

Przewoźnik w liczbach

(w mln zł)

Przychody pasażerskie 549,3

Koszty całkowite 600,0

Strata netto 33,53

Liczba pasażerów 1,537

*prognoza, po korekcie Źródło: spółka

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mira Wszelaka

Polecane