Lotniska dla Warszawy

O Lotnisku Chopina słyszeli chyba wszyscy Polacy, choć większość używa starego określenia - Okęcie - oznaczającego jego lokalizację. Zgodnie jednak z planem powstałym w pierwszych latach niepodległej Polski, Warszawa miał otrzymać trzy lotniska - wojskowe na Okęciu, cywilne na Gocławiu oraz sportowe na Bielanach.

Lotnisko Mokotowskie

Plan lokalizacji lotniska na Gocławiu
Zobacz więcej

Plan lokalizacji lotniska na Gocławiu

Miesięcznik "Lot Polski", czerwiec 1939 r.

Pierwsze warszawskie lotnisko powstało w maju 1910 r. na terenie Pola Mokotowskiego. Początkowo funkcjonowało jako teren Warszawskiego Towarzystwa Lotniczego Awiata i pozbawione było specjalnej infrastruktury. Ta pojawiła się w latach I wojny światowej, kiedy teren zajęli Niemcy, którzy wznieśli 21 hangarów, budynki gospodarcze i szkoły lotniczej. 

Teren znajdował się tuż za linią zabudowy, dlatego po 1918 r. przystąpiono do rozważania przenosin lotniska. Przystąpiono do opracowywania planów, choć realizacja wydawała się dość odległa. 

Teren Pola Mokotowskiego przeznaczono pod zabudowę. W tym miejscu miała powstać m.in. Świątynia Opatrzności Bożej i monumentalna dzielnica rządowa. Prace z tym związane rozpoczęły się w latach 30., wtedy też rozpoczęto pierwsze przenosiny infrastruktury. W 1934 r. otwarto na Okęciu terminal pasażerski, który miał pełnić swą funkcję tymczasowo, do czasu uruchomienia lotniska na Gocławiu.

Port Lotniczy Warszawa - Gocław

Przygotowany projekt lotniska zakładał jego lokalizację w okolicach węzła Trasy Siekierkowskiej i Wału Miedzeszyńskiego i ul. Jugosłowiańskiej. Do wybuchu wojny udało się jedynie zniwelować teren, wytyczyć pole wzlotów i zbudować przepompownię. Gwałtowny rozwój gabarytów samolotów uniemożliwił powojenny rozwój lotniska, choć zdaniem ekspertów już przed wojną tak bliska centrum lokalizacja miała wątpliwy sens. W roku 1971 zapadła decyzja o likwidacji i zabudowie jego terenu przez osiedla mieszkaniowe. Ostatecznie w 1976 lotnisko przestało pełnić swoje funkcje. Po lotnisku zostały jedynie hangary z zapleczem biurowym przy Wale Miedzeszyńskim. Prawdopodobnie są zbudowane według projektu lotniska komunikacyjnego.

Lotnisko na Bielanach

Kolejne warszawskie lotnisko powstać miało na Bielanach, a do jego budowy przystąpiono w 1938 r. W ciągu kilku miesięcy wytyczono pole wzlotów, nie udało się jednak postawić żadnych budynków. Przewidywano je jako lotnisko sportowe. 

Zajęte przez Niemców w czasie wojny stanowiły bazę dla jednostek rozpoznawczych oraz wycofywanego przestarzałego sprzętu. W maju 1944 r. oddział Osjana AK zaatakował lotnisko i zniszczył kilka samochodów bez strat własnych. W sierpniu kolejny atak przeprowadzony przez Grupę Kampinos okazał się jednak nieudany.

Po wojnie obszar przeznaczono na użytki rolnicze, głównie pastwiska. Na części terenu wybudowano osiedle Wrzeciono. Ostateczna likwidacja lotniska miała miejsce w latach 60., ale przy ul. Marymonckiej pozostały budynki zajmowane przez wojsko, m.in. przez 103 Pułk Lotniczy z Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych. 

Czy lotniska miały sens?

Planując w latach 30. trzy lotniska w Warszawie ich orędownicy wskazywali na przykłady Paryża czy Berlina, gdzie porty ulokowane były w bliskości centrów miast. Dziś jednak, w związku z olbrzymim wzrostem ruchu lotniczego, takich rozwiązań się już nie spotyka. Lotniska na granicy metropolii bardzo ograniczają jej rozwój, a ruch lotniczy staje się uciążliwością dla mieszkańców.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Dobrowolski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Historii / Lotniska dla Warszawy