Lotniska zainwestują w terminale i pasy

Dominik Sipiński
20-12-2016, 22:00

Prawie 2,3 mld zł planują zainwestować do 2025 r. porty regionalne. Najwięcej Wrocław i… Radom

Inwestycje w infrastrukturę 11 lotnisk zrzeszonych w Związku Regionalnych Portów Lotniczych (ZRPL) pochłoną do 2025 r. 2,276 mld zł — wynika z ankiety przeprowadzonej przez ZRPL. Za ponad połowę planowanych wydatków odpowiadają trzy lotniska: Wrocław i Radom, które chcą wydać po ok. 450 mln zł, i Kraków planujący inwestycje za 330 mln zł. Najskromniejsze plany mają lotniska w Lublinie i Szymanach, które zadeklarowały nakłady na poziomie odpowiednio 50 i 40 mln zł. Inwestycje we Wrocławiu obejmą infrastrukturę dla linii lotniczych i dla pasażerów.

— W latach 2023-25 planujemy rozbudowę terminalu za 200 mln zł. 100 mln zł będzie kosztowała rozbudowa płyty postojowej i dróg kołowania w latach 2022-24, a za 65 mln zł w latach 2018-22 kupimy sprzęt dla działu utrzymania lotniska i lotniskowej straży pożarnej oraz urządzenia do kontroli bezpieczeństwa — informuje Monika Półtorzycka-Jon, odpowiedzialna za marketing i PR wrocławskiego lotniska. Port zamierza też rozbudować parkingi, zbudować magazyn paliw, płytę do odladzania samolotów i drogę szybkiego zejścia, którą samoloty mogą szybciej opuścić pas startowy. Dolnośląskie lotnisko, którego większość akcji mają samorządy: wojewódzki i miejski, zamierza sfinansować te projekty przede wszystkim z własnych funduszy i długu. Lotnisko jest rentowne i udźwignie najbliższe inwestycje, takie jak rozbudowa parkingów za 40 mln zł. Inwestycyjne ambicje na miarę Wrocławia ma port w Radomiu, który w tym roku odprawi niecałe 10 tys. pasażerów (Wrocław prawie 2,5 mln).

— Inwestycje powinny upodobnić radomskie lotnisko pod względem infrastruktury i funcjonalności do innych portów — uważa Kajetan Orzeł, rzecznik portu. Twierdzi, że najpilniejsze inwestycje za 100 mln zł to m.in. wydłużenie pasa startowego o 500 m (co umożliwi lądowanie większych samolotów), budowa systemu wspomagającego lądowania ILS, rozbudowa dróg kołowania i płyty postojowej.

— Pozostałe inwestycje, m.in. docelowy terminal pasażerski, budynki lotniskowej straży pożarnej, biurowce, kilka płyt postojowych i hangary, są w planie wieloletnim. Nie wydaje się, by była to kwestia najbliższych kilku lat — zastrzega Kajetan Orzeł.

Radomskie inwestycje nie są precyzyjnie zaplanowane, bo wciąż nie wiadomo, skąd lotnisko ma wziąć na nie pieniądze. Rzecznik odsyła do właściciela, czyli miejskiego samorządu, który poszukuje inwestora dla portu. Może nim zostać izraelska firma iHLS, która w listopadzie podpisała list intencyjny w sprawie objęcia 49 proc. akcji za 40 mln EUR. W Krakowie najważniejszą z planowanych inwestycji jest droga startowa. To jedyne lotnisko w kraju, które planuje budowę nowego pasa. Szacowany koszt projektu to 250 mln zł, a termin realizacji — 2021 r. Kraków sfinansuje inwestycje z własnych funduszy. Katowicom, które w 2015 r. zakończyły budowę pasa startowego za 150 mln zł, połowę dołożyła Unia. W obecnej unijnej perspektywie lotniska nie mogą jednak liczyć na dofinansowanie.

„W unijnej perspektywie 2014-20 na oś priorytetową związaną z rozwojem transportu lotniczego założono alokację na łączną kwotę ok. 150 mln zł” — informuje Związek Regionalnych Portów Lotniczych. Z tej kwoty 115 mln zł trafi do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Lotniska mogą zatem liczyć maksymalnie na 35 mln zł, czyli zaledwie około 1,5 proc. planowanych wydatków. Nawet jeśli dodatkowe pieniądze wyasygnują województwa, wciąż będzie to znacznie mniej niż w poprzednich latach. W perspektywie 2007-13, rozliczanej do końca 2015 r., lotniska wydały na inwestycje 5,8 mld zł, z czego 2,3 mld zł dała Unia. Wysokości inwestycji nie zadeklarowały porty lotnicze w Łodzi i Szczecinie. Ankieta nie objęłą też zarządzanych przez PPL lotnisk w Warszawie i Babimoście, które nie należą do ZRPL.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominik Sipiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy