Lotnisko Kraków-Balice: Nowy terminal o przepustowości 8 mln pasażerów do 2012 roku

19-04-2007, 14:00

Rozbudowę terminala pasażerskiego do  przepustowości około 8 milionów pasażerów rocznie i całkowitą przebudowę układu komunikacyjnego wokół lotniska zakładają plany inwestycyjne Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków - Balice (MPL) do 2012 roku.

W poprzednim miesiącu zarząd portu ogłosił międzynarodowy konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji architektoniczno- urbanistycznej rozbudowy lotniska wraz z budową hotelu. Jest to pierwszy krok do nowego etapu rozbudowy krakowskiego portu.

W konkursie ma być wyłoniony projekt rozbudowy terminala pasażerskiego (zlokalizowanego między istniejącym terminalem pasażerskim a terminalem cargo) wraz z hotelem. Obiekty mają być powiązane z parkingiem wielopoziomowym oraz planowaną stacją szynobusu. W docelowym rozwiązaniu, istniejący budynek terminala pasażerskiego zostanie przekształcony w terminal odlotów.

Ostatecznym efektem inwestycji będą: zintegrowany terminal pasażerski przylotowo-odlotowy (istniejący wraz z projektowanym) o przepustowości co najmniej 8 mln pasażerów rocznie, położone naprzeciwko parkingi, hotel oraz stacja szynobusu.

Zdaniem władz portu budowa obiektu mogłaby się rozpocząć w przyszłym roku i zakończyć około roku 2010. 50 mln euro na to przedsięwzięcie ma pochodzić z unijnego, sektorowego programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko".

Zarząd lotniska, wspólnie z władzami samorządowymi województwa małopolskiego, gminy Kraków, Polskimi Liniami Kolejowymi PKP oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczął prace, których efektem ma być nowe skomunikowanie lotniska z Krakowem oraz regionem.

Planowane jest m.in. nowe bezpośrednie połączenie portu z przebiegającą w sąsiedztwie autostradą A4, wytyczenie nowej dwupasmowej trasy z Krakowa do lotniska oraz gruntowana modernizacja i elektryfikacja istniejącej linii kolejowej wraz z budową końcowego peronu na terenie lotniska. Całość prac szacowana jest na około 360 mln złotych.

W ciągu najbliższych miesięcy w MPL Kraków-Balice zakończą się inwestycje kosztujące około 150 mln zł. Pozwolą one obsłużyć 3 mln pasażerów planowanych na ten rok. W marcu do użytku oddany został nowy terminal przeznaczony tylko dla lotów krajowych o rocznej przepustowości 400 tys. osób.

W czerwcu ma się zakończyć drugi etap dostosowania terminala pasażerskiego do wymogów traktatu z Schengen, poprzez dobudowanie nowej hali o powierzchni około 2,8 tys. metrów kwadratowych. Odseparuje ona pasażerów z państw strefy Schengen od pozostałych podróżnych. Dzięki temu będą oni poddawani jedynie kontroli bezpieczeństwa, bez kontroli dokumentów.

W tym roku skończy się także budowa nowej strażnicy lotniskowej straży pożarnej ze stanowiskami dla pięciu samochodów bojowych oraz nowych obiektów zaplecza technicznego, mieszczących m.in. administrację lotniska, hale dla sprzętu oraz warsztaty.

Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć rozbudowa 9-hektarowej płyty postojowej dla samolotów o kolejne dziewięć hektarów wraz z dobudową drugiej drogi kołowania. Stanie się to możliwe po ostatecznym przejęciu przez cywilny zarząd 33 hektarów terenów lotniska, pozostających do tej pory własnością wojska.

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) lotniskiem w Polsce. W tegorocznym letnim rozkładzie, lotnisko ma 61 regularnych połączeń do 49 miast w Europie, a także w Stanach Zjednoczonych i Izraelu. Wykonują je 22 linie lotnicze. W ubiegłym roku lotnisko obsłużyło prawie 2,4 mln pasażerów, a plan na ten rok zakłada osiągnięcie poziomu 3 mln podróżnych. (PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Lotnisko Kraków-Balice: Nowy terminal o przepustowości 8 mln pasażerów do 2012 roku