Lotnisko Kraków-Balice prognozuje 10-proc. wzrost liczby pasażerów w 2009 r.

PAP
opublikowano: 21-01-2009, 14:26

Około 10-proc. wzrost liczby obsłużonych pasażerów (ponad 3 mln osób) prognozuje w tym roku Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice (MPL). W tym roku lotnisko planuje rozpocząć prace związane z  najważniejszą inwestycją - budową nowego terminala pasażerskiego o wartości około 400 mln zł.

"W zeszłym roku krakowskie lotnisko odnotowało 4,7-proc. spadek liczby pasażerów, ale w skali tego, co się dzieje na rynku lotniczym, to nie jest zły rezultat" - mówił podczas środowej konferencji prasowej prezes MPL, Jan Pamuła.

"Mimo trudnego okresu, w tym roku planujemy obsłużenie ponad 3 mln pasażerów, żeby ruch w Krakowie był stabilny i wzrastający co roku o około 10 proc." - dodał.

Jak zaznaczył, władze portu negocjują obecnie z kilkoma znaczącymi tanimi przewoźnikami, aby zlokalizowali w Krakowie jedną ze swoich baz operacyjnych, co zagwarantowałoby portowi stabilny rozwój na najbliższe lata. Najbardziej zaawansowane są rozmowy z największą europejską niskokosztową linią lotniczą, irlandzkim Ryanairem.

Wśród priorytetów na ten rok prezes Pamuła wymienił zwiększanie liczby połączeń realizowanych z Krakowa przez tradycyjnych i niskokosztowych przewoźników (w wiosenno-letnim rozkładzie przybędą loty m.in. do Kopenhagi, Rzymu i Folri we Włoszech, Reykjaviku oraz być może Moskwy) oraz rozszerzanie udziału przewozów czarterowych. O ile w zeszłym roku na czartery przypadło tylko 8 proc. wszystkich obsłużonych pasażerów, to w tym roku udział ten ma wzrosnąć do 15-20 proc.

W tym roku lotnisko planuje rozpocząć prace związane z najważniejszą inwestycją w ciągu najbliższych lat - budową nowego terminala pasażerskiego o przepustowości 6-7 mln pasażerów rocznie. Wartość tej inwestycji szacowana jest na około 400 mln zł.

Zarząd portu chce zastosować w tym przypadku przyspieszoną ścieżkę wyboru wykonawcy projektu terminala. Odpowiednie dokumenty zostały już złożone do zatwierdzenia w Ministerstwie Infrastruktury oraz Urzędzie Zamówień Publicznych. Jeśli będzie na to zgoda, to projektant może zostać wyłoniony do końca przyszłego miesiąca. Władze portu deklarują, że nowy terminal mógłby zostać zbudowany w ciągu trzech lat.

W przyszłym miesiącu MPL zamierza powołać też spółkę celową do budowy hotelu przy lotnisku. Obiekt składający się z części cztero- i dwugwiazdkowej powinien być gotowy za dwa lata. Zdaniem Pamuły, tworzenie infrastruktury hotelowo-handlowej w otoczeniu portów lotniczych jest odpowiedzią na ogólnoeuropejski trend rozbudowy lotnisk.

Najważniejsze zaplanowane przedsięwzięcia związane z infrastrukturą lotniskową to budowa drugiej drogi kołowania, tzw. ścieżki szybkiego zejścia, która zwiększy przepustowość i bezpieczeństwo oraz powiększenie płyty postojowej z obecnych 17 do 20 miejsc dla dużych samolotów typu boeing 737.

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice (MPL) jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) lotniskiem w Polsce, które w całym zeszłym roku obsłużyło 2,9 mln pasażerów. Po raz pierwszy od 2003 roku lotnisko odnotowało spadek liczby podróżnych, który wyniósł 4,7 proc. w porównaniu z rekordowym 2007 rokiem.

Obecnie na krakowskim lotnisku operuje 16 przewoźników regularnych, którzy obsługują 44 połączenia do 35 lotnisk w 30 miastach. Port obsługuje również ponad 20 przewoźników czarterowych.

Głównym udziałowcem spółki MPL jest Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, które posiada 76 proc. udziałów. Województwo małopolskie ma 23 proc. udziałów, reszta należy do gminy Kraków (1 proc.) oraz gminy Zabierzów (0,04 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane