Lotnisko w Balicach otrzyma teren pod budowę nowego terminalu

Polska Agencja Prasowa SA
23-02-2006, 14:13

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice otrzyma 16 hektarów terenów wojskowych, niezbędnych do wybudowania nowego terminalu pasażerskiego. Zgodę na przekazanie nieruchomości samorządowi Małopolski wyraziło Ministerstwo Obrony Narodowej.

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice otrzyma 16 hektarów terenów wojskowych, niezbędnych do wybudowania nowego terminalu pasażerskiego. Zgodę na przekazanie nieruchomości samorządowi Małopolski wyraziło Ministerstwo Obrony Narodowej.

"Z MON otrzymaliśmy pismo, które informuje, że mając świadomość znaczenia nieruchomości dla rozwoju cywilnego portu lotniczego resort uznał, iż istnieje możliwość jej przekazania na rzecz samorządu województwa małopolskiego" - poinformował dziennikarzy w czwartek marszałek województwa Janusz Sepioł.

Według niego, wojsko przekaże 16 hektarów na terenie lotniska w Balicach Agencji Mienia Wojskowego (AMW), która z kolei odda go nieodpłatnie samorządowi wojewódzkiemu. Samorząd, wnosząc aportem teren do spółki Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice, umożliwi wybudowanie na nim nowego terminalu, a równocześnie zwiększy swoje zaangażowanie w spółce do prawie 50 proc. udziałów.

"Zabiegaliśmy o to od dawna, teraz mamy zielone światło. To kluczowe tereny, dające szanse na budowę nowego terminalu o przepustowości rzędu 6 mln pasażerów" - wyjaśnił marszałek Sepioł.

Budowy nowego terminalu pasażerskiego nie ma w planach strategicznych krakowskiego lotniska na najbliższe dwa lata. Na razie zarząd portu skupia się na przedsięwzięciach mających zwiększyć przepustowość istniejącego obiektu z obecnych około 1,5 mln do 3 mln pasażerów rocznie oraz dostosowujących go do wymagań unijnych.

Zapisano też budowę całej infrastruktury towarzyszącej: strażnicy lotniskowej straży pożarnej, wielopoziomowego parkingu z końcowym przystankiem szynobusa kursującego z lotniska do centrum Krakowa, a także obiektów zaplecza technicznego, mieszczących m.in. administrację lotniska, hale dla sprzętu oraz warsztaty.

Wszystkie te przedsięwzięcia będą kosztować ponad 120 mln zł, z czego 80 mln zł zostanie wydane jeszcze w tym roku.

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) portem lotniczym w Polsce. Posiada ponad 30 regularnych połączeń lotniczych z 23 miastami.

W zeszłym roku lotnisko odprawiło rekordową liczbę prawie 1,6 mln pasażerów, co daje prawie 90 proc. dynamikę wzrostu w porównaniu z 2004 rokiem. Prognoza na ten rok mówi o osiągnięciu progu 2 mln pasażerów.

Głównym udziałowcem spółki MPL Kraków-Balice sp. z o.o. jest Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, które posiada 85 proc. udziałów. Województwo małopolskie ma prawie 14 proc. udziałów, reszta należy do gmin Kraków (nieco ponad 1 proc.) oraz gminy Zabierzów (0,05 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Lotnisko w Balicach otrzyma teren pod budowę nowego terminalu