Lotnisko w Balicach planuje obsłużyć w 2005 r. do 1,5 mln pasażerów

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 02-02-2005, 14:04

Rekordową liczbę od 1,2 mln do nawet 1,5 mln pasażerów planuje obsłużyć w tym roku Międzynarodowy Port Lotniczy (MPL) Kraków-Balice. Zdaniem władz lotniska, osiągnięcie takiego wyniku będzie możliwe dzięki rozpoczęciu lotów do Krakowa przez tanich przewoźników.

Rekordową liczbę od 1,2 mln do nawet 1,5 mln pasażerów planuje obsłużyć w tym roku Międzynarodowy Port Lotniczy (MPL) Kraków-Balice. Zdaniem władz lotniska, osiągnięcie takiego wyniku będzie możliwe dzięki rozpoczęciu lotów do Krakowa przez tanich przewoźników.

Jak poinformował PAP w środę wiceprezes MPL Kraków-Balice Ryszard Zębala, już w zeszłym roku lotnisko odnotowało ponad 40-proc. wzrost liczby obsłużonych pasażerów, których było ponad 841 tys. "Oprócz niezmiennych aspektów takich jak duża atrakcyjność turystyczna Krakowa i całego regionu Małopolski dochodzą nowe czynniki, które przyczyniły się do przyjęcia większej liczby pasażerów. Są to m.in. rozbudowa płyty postojowej, które mieściobecnie 17 samolotów i idąca za tym możliwość przyjęcia maszyn należących do tanich przewoźników" - ocenił Zębala.

Według niego, lotnisko w podkrakowskich Balicach obsługując obecnie czterech tanich przewoźników (SkyEurope, Germanwings, easyJet, Centralwings), jest liderem pod tym względem wśród wszystkich portów regionalnych w Polsce. Pierwsze loty niskokosztowych firm rozpoczęły się w październiku zeszłego roku. Obecnie obsługują one 42 proc. wszystkich pasażerów korzystających z lotniska w Balicach, a ich udział będzie się nadal zwiększał.

Dzięki tanim liniom zmienił się też port docelowy, do którego wylatuje najwięcej pasażerów z Balic - przez lata była to Warszawa, a teraz jest to Londyn.

Na ten rok zarząd portu opracował dwie prognozy wzrostu ruchu pasażerów: prognoza neutralna zakłada osiągnięcie poziomu 1,2 mln osób, a optymistyczna - nawet 1,5 mln osób. Jak podkreślił Zębala, druga prognoza związana jest z zainteresowaniem wejściem do Krakowa największego taniego przewoźnika - irlandzkiego RyanAir.

Aby przyjąć tak dużą liczbę pasażerów, port lotniczy inwestuje w rozbudowę infrastruktury: 4 lipca tego roku zostanie otwarte nowe skrzydło terminala, do którego przeniesiona zostanie obsługa przylatujących pasażerów. Przepustowość lotniska zwiększy się wtedy do 2 mln pasażerów rocznie.

Największe zagrożenie dla realizacji tych zamierzeń zarząd MPL Kraków-Balice upatruje w nadal nie uregulowanych zasadach współużytkowania lotniska przez stronę cywilną i wojskową. "Dla dalszego funkcjonowanie konieczne jest racjonalne uregulowanie tych zasad z korzyścią dla obu stron" - podkreślił Zębala.

Lotnisko w Balicach jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) portem lotniczym w Polsce.

Głównym udziałowcem spółki MPL Kraków-Balice sp. z o.o. jest Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, które posiada 85,04 proc. udziałów. Województwo małopolskie ma 13,75 proc. udziałów, reszta należy do gmin Kraków (1,16 proc.) oraz gminy Zabierzów (0,05 proc.).

Prezes Zębala poinformował, że zeszły rok spółka zarządzająca lotniskiem zakończyła wypracowaniem kilkumilionowego zysku netto.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane