Lotos i Orlen grają o BP

Paweł Janas
opublikowano: 10-01-2011, 00:00

Lotos odbił Orlenowi Shella, Orlen zabrał Lotosowi Łukoila. Do wzięcia zostało jeszcze BP.

Lotos odbił Orlenowi Shella, Orlen zabrał Lotosowi Łukoila. Do wzięcia zostało jeszcze BP.

Przełom roku obfituje w komunikaty o dostawach paliw do największych sieci stacji paliw. To rozgrywka przede wszystkim między dwoma krajowymi potentatami — Orlenem i Lotosem. Kilka dużych kontraktów zostało już rozdanych. Nadal jednak lider i wicelider polskiego rynku paliw ostrzą sobie zęby na bardzo dużego klienta — brytyjskie BP, które dysponuje w naszym kraju 400 stacjami. To po Orlenie druga sieć detaliczna w kraju.

— Negocjacje zostały już w zasadzie zakończone Niebawem podpisana zostanie finalna umowa. Nie mogę jednak ujawnić, który z polskich koncernów będzie dostarczał paliwo dla BP — mówi osoba, która zna kulisy sprawy.

Niewykluczone, że powtórzy się ubiegłoroczny scenariusz. Wówczas obie firmy podpisały kontrakty z Brytyjczykami. Dzięki umowie z BP na 2010 r. koncern z Płocka zgarnął 4 mld zł, a Lotos 2,4 mld zł.

— Dla BP to kwestia dywersyfikacji dostaw. Koncern nie chce być uzależniony od jednego partnera. Ponadto, ze względu na koszty transportu, w jednych rejonach taniej paliwa był w stanie dostarczać Lotos, a w innych Orlen — mówi nasze źródło.

Miliardowe kontrakty powodują, że gra o dostawy hurtowe jest naprawdę ostra. Na ten rok Orlen ma już umowy ze Statoilem (783 mln zł) i rosyjskim Łukoilem (1,6 mld zł). Kontrakt ze Statoil Poland to kontynuacja współpracy z 2010 r. Natomiast umowę z Łukoilem Orlen "odbił" Lotosowi, który w ubiegłym roku cieszył się kontraktem z Rosjanami wartym 1,35 mld zł. Pomorska spółka nie była dłużna i tym razem to jej przypadł kontrakt z Shell Polska. Można uznać, że ta zamiana jest korzystniejsza dla Lotosu, gdyż kontakt wart jest 4 mld zł.

Ani Lotos, ani Orlen nie chcą ujawnić, czy to właśnie im w tym roku przypadnie w udziale nowy kontrakt z BP. Zapowiadają jedynie enigmatycznie, że nie zakończyły jeszcze podpisywania umów.

— Sfinalizowane kontrakty [ze Statoilem i z Łukoilem — red.] są pierwszymi z przygotowywanej puli umów rocznych na dostawy paliw dla różnych odbiorców na rynkach europejskich — informują przedstawiciele biura prasowego PKN Orlen.

— Jeszcze coś będzie — dodaje lakonicznie pragnący zachować anonimowość menedżer Lotosu.

18,8

mln m sześc. Konsumpcja paliw (benzyna, diesel, LPG) w Polsce od stycznia do września 2010 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane