LPR chce referendum ws. wprowadzenia w Polsce euro

(Marek Druś)
opublikowano: 01-12-2006, 17:21

W piątek Liga Polskich Rodzin powołała komitet na rzecz przeprowadzenia takiego referendum.

Liga Polskich Rodzin chce referendum w sprawie wprowadzenia w Polsce euro. W piątek LPR powołała komitet na rzecz przeprowadzenia takiego referendum.

Jak mówił na konferencji prasowej w Sejmie poseł Szymon Pawłowski, skoro Polska już teraz płaci pewną cenę za to, że dostosowuje się do warunków przystąpienia do wspólnej europejskiej waluty, to "powinniśmy jak najszybciej zdecydować czy w ogóle mamy wchodzić do strefy euro".

I dlatego - jak argumentował - referendum w tej sprawie trzeba przeprowadzić jak najszybciej, jeszcze w tej kadencji Sejmu" - podkreślił poseł Ligi.

Zdaniem Pawłowskiego, jest kilka argumentów, które przemawiają za nieprzystępowaniem naszego kraju do strefy euro. "Państwo w ten sposób pozbywa się bardzo ważnego instrumentu polityki gospodarczej, jakim jest polityka pieniężna" - tłumaczył.

Poseł LPR zwrócił także uwagę, że "w całej Europie po wprowadzeniu euro ceny gwałtownie wzrosły, o kilka do kilkanaście procent".

Pawłowski uważa także, że ważnym argumentem jest "niepewna przyszłość strefy euro". "Wspólna europejska waluta zakończy swój żywot najdalej za dziesięć lat" - cytował Pawłowski wypowiedź z 1999 roku znanego ekonomisty, laureata Nagrody Nobla Miltona Friedman. "Mamy jeszcze trzy lata, zobaczymy czy przepowiednia Friedmana się sprawdzi" - dodał poseł Ligi.

Wyznaczenie daty akcesji Polski do strefy euro wiąże się ze spełnieniem przez Polskę 5 tzw. warunków konwergencji. Kryteria konwergencji, znane też jako kryteria zbieżności lub kryteria z Maastricht, to ustalone w Traktacie UE wskaźniki ekonomiczne i zasady, jakie powinna spełniać polityka gospodarcza państwa, które aspiruje do członkostwa w Unii Walutowo-Gospodarczej.

Traktat z Maastricht zakłada m.in., że deficyt nie może przekroczyć 3 proc. PKB, dług - 60 proc. PKB, zaś inflacja nie może być wyższa niż o 1,5 pkt. proc. od średniej stopy inflacji w trzech krajach UE, gdzie była ona najniższa.

Rząd przyjął w środę program konwergencji, zgodnie z którym deficyt finansów publicznych spadnie poniżej 3 proc. PKB w 2009 r. Polska spełni wówczas wszystkie kryteria konwergencji i będzie mogła podjąć starania o przyjęcie euro.

Zdaniem wicepremier i minister finansów Zyty Gilowskiej, pod koniec 2009 r. Polska powinna osiągnąć stan gotowości "w znaczeniu makroekonomicznym", umożliwiający wstąpienie do strefy euro. "Polska już obecnie spełnia odpowiednie warunki, lecz w znaczeniu statycznym" - powiedziała Gilowska w czwartek w TVN24.

Pytana o zapowiedź prezydenta dot. rozpisania referendum w sprawie wstąpienia Polski do strefy euro, Gilowska powiedziała, że referendum "byłoby pożyteczne" i miałoby duże walory edukacyjne. Przypomniała jednocześnie, że kompetencje w sprawie referendum ma prezydent.

Z kolei według wyników sondażu ośrodka badawczego TNS OBOP dla "Faktu" i portalu dziennik.pl, spośród 1001 zapytanych Polaków w wieku powyżej 15 lat aż 61 proc. nie chce euro. Tylko 30 proc. zgadza się na nową walutę.

(PAP)

 

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Marek Druś)

Polecane