Ludzie Toyoty kupują Toyoty

PJ
opublikowano: 15-01-2009, 00:00

Ratunkiem przed stratami mają być auta małolitrażowe, cięcie kosztów i... masowe zakupy Toyot przez pracowników.

Ratunkiem przed stratami mają być auta małolitrażowe, cięcie kosztów i... masowe zakupy Toyot przez pracowników.

Kryzys na rynku motoryzacyjnym nie ominął nikogo, nawet Toyoty. Koncern w roku fiskalnym, który kończy się w marcu, spodziewa co prawda 555 mln USD zysku netto, ale na poziomie operacyjnym może zanotować stratę 1,66 mld USD. W zeszłym roku zysk operacyjny wyniósł 25,2 mld USD. Co się stało?

— Przyczyny są trzy: spadająca sprzedaż samochodów, niestabilny kurs euro oraz wzrost kosztów zakupu materiałów — tłumaczy Tadashi Arashima, prezes Toyota Motor Europe.

Japończycy nie zamierzają się jednak poddać. Oto jeden z oryginalnych pomysłów na poprawę wyników: Toyota namawia pracowników — na razie tylko w Japonii — do kupna nowej Toyoty. Kupią? Niektórzy tak.

— Z pewnością kupię niedługo nową Toyotę — deklaruje Hiroshi Kono, odchodzący prezes Toyota Motor Poland, który właśnie wraca z Polski do Japonii.

To nie koniec pomysłów.

— Prowadzimy rewizję planów. Sprawdzamy, jak głęboki jest kryzys i do tego dostosowujemy poziom produkcji. Musimy wzmocnić strukturę i zredukować koszty. Będziemy nadal inwestowali w rozwój samochodów małolitrażowych, takich jak IQ czy ekologicznych, jak Prius — deklaruje Tadashi Arashima.

Trudne wyzwanie stoi też przed Japończykami na rynku polskim. Do tej pory było dobrze. Odchodzący ze stanowiska Hiroshi Kono ma powody do zadowolenia. Kolejny rok firma zakończyła na czele stawki motokoncenów. W związku z kryzysem znacznie trudniej będzie jego następcy, który wczoraj oficjalnie przejął ster rządów w polskiej Toyocie. Zapowiada, że będzie walczył.

— Sytuacja jest trudna, ale będziemy starali się utrzymać pozycje na rynku i wizerunek firmy. Martwi nieco spadający udział flot, liczę jednak bardzo na dobrą sprzedaż aut, w tym nowych modeli: Avensis czy małolitrażowego IQ — mówi Tetsuya Takenaka, nowy szef Toyota Motor Poland.

Co na to eksperci?

— Szanse na utrzymanie pozycji są. Ciekawe, jak będzie sprzedawał się nowy IQ. Będące w ofercie Toyoty równie małe Aygo nie ma dobrych wyników — mówi Wojciech Drzewiecki, szef badającego rynek Samaru.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PJ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy