MAE przygasza optymizm na rynku ropy naftowej

Dorota Sierakowska, Analityk surowcowy DM BOŚ
opublikowano: 18-03-2021, 10:52

W bieżącym tygodniu na rynku ropy naftowej dominuje strona podażowa. Na razie jednak wciąż nie można mówić o jakiejś wyraźnej korekcie, bowiem spadek notowań jest relatywnie niewielki, a ceny ropy naftowej nie oddalają się istotnie od wypracowanych w pierwszej połowie marca długoterminowych maksimów.

Dotarcie notowań ropy naftowej do rejonu 65-70 USD za baryłkę było dla wielu inwestorów impulsem do zastanowienia się nad zasadnością dalszych zwyżek. Pandemia na razie ustępuje bardzo powoli, a nowe mutacje koronawirusa budzą uzasadnione pytania o tempo znoszenia restrykcji związanych z przemieszczaniem się. Na razie spełnia się gorszy scenariusz, a więc scenariusz kolejnych fal pandemii i dużej niepewności co do stanu globalnej gospodarki w najbliższych miesiącach i latach.

Cięcia produkcji ropy naftowej w OPEC+ podsycały w ostatnich miesiącach optymizm inwestorów na rynku ropy naftowej, jednak w tym tygodniu Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE; International Energy Agency, IEA) trochę ten zapał ostudziła. MAE przypomina o tym, że rynek jest aż za dobrze zaopatrzony w ropę naftową, a surowca tego zdecydowanie nie powinno zabraknąć, nawet jeśli dojdzie do wyraźnego ożywienia popytu. Organizacja ta zakłada co prawda, że przez większość bieżącego roku zapasy ropy naftowej na świecie będą spadać, ale zaznacza, że producenci surowca mają możliwość niemal natychmiastowego zwiększenia wydobycia w przypadku takiej potrzeby. Dotyczy to przede wszystkim Arabii Saudyjskiej i kilku państw OPEC.

MAE oceniła, że kontynuacja wzrostów notowań ropy naftowej jest mało prawdopodobna, biorąc pod uwagę tak dużą obecną i potencjalną jej podaż. Nie oznacza to oczywiście, że notowania ropy naftowej nie mogłyby być jeszcze o kilka dolarów na baryłce wyżej – lecz bardziej jest to sygnał, że wizja ropy naftowej po 100 USD za baryłkę jest póki co mało realna.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane