Magazynowy boom napędza koniunkturę w branży TSL

  • Materiał partnera
opublikowano: 19-05-2019, 22:00

W Polsce trwa boom na magazyny. Dzieje się tak, ponieważ upodobali je sobie międzynarodowi inwestorzy, a zapotrzebowanie na tego typu nieruchomości wzrosło dodatkowo za sprawą e-commerce.

O perspektywach dla branży, nowych technologiach w centrach logistycznych, a także automatyzacji i robotyzacji oraz o tym, jak to wpłynęło na zmiany w łańcuchach dostaw, dyskutowali uczestnicy sesji „Nowoczesna logistyka i magazyny”.

Powierzchnie i technologie

Wielkie zmiany, jakie zaszły na rynku magazynowym w ostatnich latach, opisał na początku dyskusji Marek Dobrzycki, dyrektor Panattoni Europe.

— Przede wszystkim dwukrotnie zwiększyła się powierzchnia polskich magazynów, podobnie jak metraże wynajmowane przez klientów. To oczywiście wpłynęło na wzrost cen, a mimo to powierzchni wciąż brakuje — wyjaśnił Marek Dobrzycki.

Jaka jest przyczyna tego stanu rzeczy? Przede wszystkim dzięki rozbudowie sieci autostrad wzrosło zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe w wielu miastach Polski, do których one dotarły. Znaczącymi nowymi odbiorcami magazynów stały się też firmy z branży e-commerce. W ostatnim czasie to głównie one tworzą grupę odbiorców wynajmujących powierzchnie 50 tys. mkw. i więcej. Branża ta stanowi 70 proc. ogółu najemców. Poza tym zmieniło się też zapotrzebowanie na wyposażenie— teraz królują automatyka i inteligentne rozwiązania. Jednym z przedstawicieli branży e-commerce, która jest poważnym najemcą nowych magazynów, jest LPP.

— Rozwijamy się dynamicznie na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni. Poprzez ten rozwój staramy się nadążać za zmieniającym się rynkiem i oczekiwaniami klientów. To są dwa najważniejsze czynniki, które wpływają na kształt naszej polityki logistycznej i powierzchni magazynowej — tłumaczył Piotr Dopierała, dyrektor ds. logistyki LPP.

Podkreślił przy tym, że dotyczy to też inwestycji w powierzchnie magazynowe, bo dziś są one podstawą stabilnego funkcjonowania. W jego ocenie logistyka staje się elementem przewagi konkurencyjnej. Nie jest już tylko częścią back office. Z tego względu w strategii firmy inwestycje w powierzchnie magazynowe mają kluczowe znaczenie, bo wpływają bezpośrednio na jakość obsługi klienta, szczególnie w kanale e-commerce.

— Inwestujemy w nie w ten sposób, że chcemy mieć nad nimi kontrolę. Chcemy mieć wpływ na to, jak są tworzone, jak są wyposażone i jak są połączone poprzez rozwiązania informatyczne z naszymi głównymi systemami. To bowiem wpływa na zapewnienie płynnej logistyki między salonami, magazynami i fabrykami. Wszystko, o czym mówię, przenosi się na wymagania dotyczące automatyki, nośności podłóg, a także kwalifikacji osób, które są zatrudnione w logistyce — wyjaśnił.

Logistyka potrzebuje ludzi

Zastosowanie automatyki i najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych przy budowie hal magazynowych ma niebagatelne znaczenie dla zatrudnionych tam ludzi. Warto przy tym podkreślić, że kiedyś w logistyce pracowało znacznie mniej osób niż obecnie — na powierzchni 50 tys. mkw. znajdowało się 100 osób, które były w stanie przerzucać palety, przeładowywać i wprowadzać towar. Dziś w nowoczesnych magazynach pracuje od 5 do 10 razy więcej osób.

— Oprócz automatyki, która wspomaga ich pracę, musimy więc tak przygotować miejsce ich pracy, aby było ono wygodne dla setek pracowników. Tak więc wprowadzamy automatykę nie po to, aby zastępować ludzi, ale — z jednej strony aby sprostać wolumenowi towarów, a z drugiej aby odciążyć pracownika od realizacji żmudnych i trudnych powtarzalnych operacji — mówił Piotr Dopierała.

W jego ocenie najważniejsza jest z jednej strony efektywność, a z drugiej możliwość sprostania wymaganiom rynku pracy. Aby przyciągnąć ludzi, trzeba przygotować im świetne miejsca pracy.

Obiekt przyszłości

Dla LPP takim miejscem ma być najnowsze centrum dystrybucyjne w Brześciu Kujawskim o powierzchni 100 tys. mkw.

— To będzie nasz flagowy magazyn. Będziemy tam wprowadzali wszystkie najnowsze rozwiązania związane z automatyką i robotyką. Z drugiej zaś strony chcemy tak go zaprojektować, aby było to miejsce przyjazne pracownikom — tłumaczył Piotr Dopierała.

Firma jest na etapie projektowania magazynu, współpracuje z czołowymi firmami, które mają doświadczenie w automatyce i przygotowaniu takich inteligentnych obiektów. Co ważne wszystkie działania wykonywane są jednocześnie, to znaczy w tym samym czasie projektowany jest budynek, automatyka i rozwiązania informatyczne.

— Dzięki temu będziemy mieli możliwość uniknięcia już na etapie budowy problemów, które czasami powstają gdy musimy dopasowywać automatykę do budynku albo budynek do automatyki. Dlatego tworzymy multidyscyplinarny zespół ekspertów, którzy będą czuwali nad tą inwestycją — dodał Piotr Dopierała.

O odpowiednie wyposażenie techniczne dla magazynów dba VersaBox. Jakub Michalski, prezes tej firmy, wyjaśnił, że dostarcza ona rozwiązania, które mogą odciążyć ludzi w wykonywaniu żmudnych prac.

— Dużym problemem logistyki jest bowiem rotacja kadr. Dlatego miejsce pracy powinno być tak przygotowane, aby każdy nowy pracownik mógł szybko i łatwo wdrożyć się w nowe zadania. Dziś zastosowanie znajdują już nie pojedyncze roboty, ale potężne rozwiązania, informatyczne, które możemy dziś obserwować np. w magazynach firmy Amazon — mówił Jakub Michalski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu