Majman: rynek japoński mogą zdobyć m.in. polskie produkty spożywcze

PAP
14-01-2016, 11:01

Eksport produktów spożywczych np. mleczarskich czy słodyczy, to jedna z szans na zwiększenie obecności polskich firm w Japonii, uważa prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Sławomir Majman. W czwartek rozpoczęła się kilkudniowa polska misja gospodarcza do Japonii.

Sławomir Majman,
prezes Polskiej
Agencji Informacji
i Inwestycji
Zagranicznych
Zobacz więcej

Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych

Marek Wiśniewski

"Chcemy szukać nisz, gdzie polscy przedsiębiorcy mogą konkurować na tym trudnym rynku. Mamy olbrzymie możliwości w przetwórstwie spożywczym, w Japonii jest też miejsce dla firm infrastrukturalnych, produkujących np. materiały budowlane. Chcemy także zwiększyć obecność naszych firm technologicznych, m.in. oferujących zaawansowane technologie środowiskowe” - powiedział Majman PAP.

Zauważył, że Japonia jest trudnym rynkiem, m.in. ze względu na swoją egzotykę i specyficzne regulacje prawne. „Są tu też bariery pozataryfowe, ponieważ nie wszystko co chcemy, możemy do Japonii eksportować. Jest to też rynek nasycony, z wielką konkurencją” – tłumaczył.

W ramach misji, w której uczestniczy ok. 40 przedstawicieli polskich przedsiębiorców, ma się odbyć forum inwestycyjne organizowane przez PAIiIZ i jego japońskiego odpowiednika - Jetro. Ma w nim wziąć udział ponad 100 japońskich firm.

„Chodzi nam o to, żeby też było trochę więcej gospodarki japońskiej w gospodarce polskiej. Japonia ponownie staje się jednym z poważniejszych inwestorów w Polsce. Według naszego rankingu w ub.r. była w pierwszej piątce” – podkreślił.

Majman zwrócił też uwagę, że oprócz wielkich firm, inwestujących w przemysł samochodowy, np. Toyoty czy elektronicznych, w Polsce coraz więcej jest małych i średnich japońskich przedsiębiorstw, np. spożywczych. „Wbrew temu co się wszystkim wydaje, inwestycje japońskie w Polsce to głownie sektor MŚP, zatrudniający od 20 do 30 osób w firmie. Takich firm jest już w naszym kraju ponad 300” – podał.

Szef PAIiIZ dodał, że wzmocnieniu polsko-japońskich kontaktów biznesowych na pewno pomoże nowe bezpośrednie połączenie LOT na linii Warszawa-Tokio. Wpłynie ono również – zauważył - na rozwój turystyki; w zeszłym roku do Polski przyjechało ponad 40 tys. Japończyków.

W ub.r. z Polski do Japonii wyeksportowano towary o wartości 770 mln euro, a z Japonii do Polski - warte ponad 1,2 mld euro.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Rolnictwo / Majman: rynek japoński mogą zdobyć m.in. polskie produkty spożywcze