Mała firma nie potrzebuje drogiej reklamy

Rozmawiała Paulina Kostro
25-01-2018, 22:00

3 pytania do... Piotra Futymskiego. dyrketora ds. strategii i analiz w firmie Iprospect

1. Odpowiednio dobrany przekaz promocyjny może stać się kluczem do sukcesu firmy. Mali i średni przedsiębiorcy często stają przed dylematem, jaką formę reklamy wybrać — tę droższą, np. telewizyjną, czy wybrać więcej, ale tańszych, np. w internecie?

Zobacz więcej

Piotr Furtymski ARC

W przypadku tradycyjnych działań reklamowych, takich jak np. reklama telewizyjna, jeden uniwersalny komunikat trafia do szerokiego grona odbiorców. Dla dużych firm o zasięgu krajowym to niewątpliwie atut tej formy promocji. Jeśli chodzi o MŚP — może nie być to rozwiązanie optymalne kosztowo. Z obecnie dostępnych form to ta internetowa daje najwięcej możliwości odpowiedniego lokowania komunikatu promocyjnego. Np. przedsiębiorcy zajmujący się handlem mogą dzięki rozwiązaniom online kierować swoje reklamy do klientów, którzy mają sprecyzowane intencje zakupowe i aktywnie szukają produktów danej kategorii w internecie. Dla produktów, których proces zakupowy jest złożony, np. nieruchomości, sieć stwarza opcję zbudowania ścieżki komunikacji opartej na kilku formach przekazu. Możemy najpierw wykreować potrzebę zakupu, a następnie zaprezentować konkretne korzyści wynikające z wyboru danej inwestycji. Ponadto, efekty reklamy online widoczne są szybko, a możliwość ich oceny następuje już w trakcie trwania kampanii. Promocja za pośrednictwem internetu pozwala także na wyselekcjonowanie wąskich grup odbiorców, do których mogą chcieć dotrzeć przedsiębiorcy MSP — chodzi np. o dyrektorów IT w przypadku usług związanych z bezpieczeństwem danych. Firmy mogą wykorzystywać reklamę online także do komunikacji z obecnymi klientami, aby wzmacniać ich lojalność wobec marki. Minusem działań promocyjnych w sieci jest jednostkowy koszt dotarcia do klienta, który — zwłaszcza w przypadku wąskiego targetowania — może być wyższy niż w przypadku reklamy tradycyjnej. Dlatego, aby promocja online była skuteczna, należy odpowiednio wykorzystać jej atuty.

2 Z jakich darmowych form promocji powinny korzystać małe i średnie firmy?

Oczywiście istnieją narzędzia, które dla przedsiębiorcy są bezpłatne — przynajmniej w teorii. W przypadku każdego działania promocyjnego, nawet tego darmowego, konieczne jest bowiem poświęcenie czasu i zaangażowania pracowników w zaznajomienie się z narzędziami, najlepszymi przykładami rynkowymi i realizację kampanii lub poszczególnych działań marketingowych. Bezpłatne formy promocji to m.in. prowadzenie fanpage’a firmy i profili na portalach społecznościowych, strona www dostosowana do wymagań wyszukiwarek, obecność w porównywarkach produktów i w Google Maps — szczególnie ważna dla lokalnych przedsiębiorstw — budowanie wizerunku firmy-eksperta na forach internetowych oraz prowadzenie bloga lub kursów online, np. za pośrednictwem kanału na YouTube. Należy pamiętać, że żadne działania marketingowe nie będą w pełni skuteczne, jeśli nie zapewnimy klientowi profesjonalnej i wysokiej jakości obsługi. To ona ma bezpośrednie przełożenie na wpisy o firmie na forach, blogach czy oceny naszych profili w mediach społecznościowych. Dlatego zanim pomyślimy o bezpłatnych formach reklamy wymagających nakładu czasu, warto zastanowić się nad udoskonaleniem oferowanego produktu lub usługi. Nie od dziś wiadomo, że najlepszą darmową formą przekazu jest marketing szeptany.

3 W jaki sposób za pośrednictwem for internetowych zbudować wiarygodny wizerunek firmy-eksperta?

To jedna z form reklamy niewymagająca zaangażowania dużych nakładów i budująca zaufanie w oczach użytkowników. Warto jednak pamiętać o zasadach dobrego prezentowania się na forach. Negatywnie postrzegane są treści akwizycyjne i nachalne komunikaty reklamowe. Aktywność na tego typu stronach powinna sprowadzać się do podpowiedzi ekspertów i doradztwa w zakresie omawianej tematyki. Najbardziej skuteczna jest w połączeniu z monitoringiem popularności marki. Daje wówczas możliwość sprawnego reagowania i nawiązania dialogu z użytkownikami, którzy wypowiadają się na temat marki. [FOT. ARC] © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rozmawiała Paulina Kostro

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Mała firma nie potrzebuje drogiej reklamy