Małe europejskie linie lotnicze czeka trudny rok

opublikowano: 27-11-2018, 22:00

Zmienne ceny paliw, duża konkurencja i niższy wzrost liczby pasażerów osłabią zdolność kredytową mniejszych, mniej zdywersyfikowanych linii lotniczych — wynika z prognozy na 2019 r. przygotowanej przez Scope, niemiecką firmę zajmującą się ratingami.

Przewiduje ona, że przepaść między większymi a mniejszymi przewoźnikami jeszcze się powiększy po serii przejęć i upadków w 2018 r. Liczba pasażerów w 28 krajach UE urosła w tym roku — według szacunków Scope — o ponad 5 proc., do 1,1 mld, ale w przyszłym roku zwiększy się o niewiele więcej niż 3 proc. Tymczasem linie lotnicze na tyle zwiększyły ofertę, że — podobnie jak w 2011 r. oraz w 2016 r. — przewyższy ona popyt. Konsolidacja rynku będzie trwać. W tym roku w stan restrukturyzacji przeszły linie Primera Air, LVM, Small Planet Airlines w Niemczech i Polsce, Azur Airlines, SkyWork oraz Cobalt.

— Nie możemy komentować sytuacji finansowej Lotu, bo nie ma dostępnych rocznych raportów. Jest to średniej wielkości linia, na której sytuację wpływ mają Ryanair i WizzAir, pierwszy i trzeci pod względem udziałów rynkowych przewoźnik w Polsce. Obu stać na ekspansję, a ich sytuacja finansowa jest stabilna. Pozycję Lotu może wzmocnić państwowy właściciel, który w pewien sposób może wpływać na polskie lotniska i sloty — uważa Sebastian Zank ze Scope Ratings.

90 proc. O tyle wzrosła w latach 2012-17 wartość leasingu operacyjnego 20 europejskich przewoźników…

40 proc. …a o tyle wzrosło średnie zadłużenie branży.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Małe europejskie linie lotnicze czeka trudny rok