Czytasz dzięki

Małe firmy mogą być zyskowniejsze niż duże

opublikowano: 02-07-2015, 22:00

W przypadku niektórych branż bardziej opłaca się prowadzić mały biznes niż dużą firmę.

Narodowy Bank Polski (NBP) postanowił przeanalizować małe firmy i zestawić ich kondycję z kondycją dużych przedsiębiorstw, wychodząc z założenia, że sytuacja tych pierwszych jest mniej rozpoznana ze względu na ograniczoną liczbę dostępnych danych o nich, w porównaniu z tymi, którymi dysponujemy w przypadku dużych, zwłaszcza giełdowych spółek.

— Chcieliśmy sprawdzić, czy kondycja małych firm jest istotnie tak słaba, jak pokazująniektóre badania. Wnioski nas zaskoczyły, bo okazało się, że chociaż rzeczywiście małe firmy są słabsze od dużych, to mają też swoje mocne strony i potrafią być równie rentowne jak duże firmy — mówi Katarzyna Puchalska z Instytutu Ekonomicznego NBP.

Kiedy lepiej być małym

Raport „Sytuacja finansowa małych przedsiębiorstw na tle kondycji przedsiębiorstw dużych i średnich. Lata 2005-2014” analizuje firmy zatrudniające powyżej 9 osób, czyli pomija mikrofirmy. Próba obejmuje 50 852 podmiotów, z czego 31 179 to małe przedsiębiorstwa.

Z analizy wynika, że w ciągu ostatnich lat przeciętne przychody i zyski, jakie generowały duże firmy, znacznie przewyższały wyniki osiągane przez małe firmy. Jednocześnie jednak małe firmy wykazują się dobrą płynnością. Bywają też rentowniejsze niż średnie i duże podmioty, choć te drugie rzadziej przynoszą straty. Wśród średnich i dużych firm w 2014 r. rentownych było 83,1 proc., a wśród małych — 77,1 proc.

Istnieją też branże, w których bardziej opłaca się być dużym oraz takie, w których lepsze wyniki osiągają przedsiębiorcy działający w mniejszej skali. Małe firmy są zyskowniejsze przede wszystkim, jeśli działają w branży transportu lądowego, ochrony zdrowia, handlu hurtowym i detalicznym oraz budownictwiedrogowym. Dużym lepiej być szczególnie w branży energetycznej. Nie można jednoznacznie stwierdzić takiej zależności w branży przetwórstwa przemysłowego.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wolniejszy rozwój z wyboru

Słabsze strony małych firm to niższa dynamika ich rozwoju mierzona tempem wzrostu sprzedaży oraz zysków.

— Przy tym sektor małych firm rozwija się wolniej nie dlatego, że brakuje mu pieniędzy, ani dlatego, że jest w gorszej kondycji. Często chodzi po prostu o obawy albo niechęć do rozwoju — mówi Katarzyna Puchalska. Przejawem braku potrzeby rozbudowy biznesu przez małe firmy jest m.in. ich słabsza aktywność inwestycyjna.

Wyraźnie widać, że w ich przypadku odsetek inwestorów jest mniejszy, niższy jest także udział wydatków na inwestycje w relacji do majątku firmy niż w dużych podmiotach. Jedną z przyczyn niskiego tempa rozwoju małych firm są również trudności w pozyskaniu kapitału na rozwój, choć, jak ocenia NBP, waga tego czynnika nie jest duża. Niewątpliwie jednak małe firmy rzadziej sięgają po kredyt zarówno inwestycyjny, jak i operacyjny.

Wolniejszy rozwój małych firm powoduje m.in., że zatrudnienie w tym sektorze rośnie wolniej niż w dużych firmach. Ponadto duże firmy mogą przeznaczaćna opłacanie swojej siły roboczej relatywnie mniejszą część swoich wydatków niż małe firmy, ze względu na większą skalę działalności i bardziej nowoczesne technologie. Duże firmy mogą też zapewnić swoim pracownikom wyższe wynagrodzenia niż małe. © Ⓟ

s.wedziuk@pb.pl ☎

22-333-97-28

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane