Mało popularne, ale obiecujące

MWA
30-09-2011, 00:00

OKIEM EKSPERTA

W ostatnich latach widzimy zwiększone zainteresowanie firm kartami płatniczymi. Coraz częściej ich menedżerowie pytają również o karty przedpłacone. Mogą być wydawane jako spersonalizowane karty płatnicze lub jako niespersonalizowany instrument pieniądza elektronicznego. Z kart spersonalizowanych mogą korzystać jedynie wskazani na nich użytkownicy. W przypadku niespersonalizowanych uprawniony jest okaziciel. Jedyną cechą, która wyróżnia przedpłacone karty spersonalizowane od tradycyjnych kart debetowych, jest to, że wydaje się je do rachunku technicznego zamiast do bieżącego lub pomocniczego firmy. Nie dziwi więc, że są one wykorzystywane głównie do realizacji wydatków służbowych. Przedpłacone karty niespersonalizowane dają zaś firmom inne możliwości. Najczęściej wykorzystuje się je do celów marketingowych i promocyjnych, kiedy to firmy przekazują je swoim klientom lub kontrahentom. Są też inne możliwości wykorzystania kart przedpłaconych przez firmy, np. do wypłaty świadczeń socjalnych czy ubezpieczeniowych. Co ciekawe, firmy chciałyby aktywniej korzystać z kart przedpłaconych, ale trafiają na dwa ograniczenia. Pierwszym jest cena. Z produkcją, wysyłką i obsługą karty wiążą się określone koszty i nie będzie ona cenową alternatywą np. dla przelewu. Drugim jest ograniczenie kwotowe dla kart niespersonalizowanych. Ustawodawca określił, że maksymalna kwota przechowywana na takiej karcie nie może przekroczyć równowartości 150 EUR. Gdyby nie to ograniczenie, firmy zamiast zamawiać karty spersonalizowane dla wszystkich pracowników, mogłyby zamówić pewną liczbę niespersonalizowanych kart przedpłaconych i np. w przypadku delegacji przekazywać je różnym pracownikom. Patrząc na rynki bardziej rozwinięte, możemy być jednak pewni, że niezależnie od wszystkich ograniczeń w kolejnych latach karty przedpłacone będą coraz częściej wykorzystywane przez firmy.

PAWEŁ JASZEWSKI

menedżer produktu kart płatniczych w banku Raiffeisen

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MWA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Mało popularne, ale obiecujące