Mały biznes tworzą przede wszystkim młodzi

PK
opublikowano: 07-02-2018, 22:00

Domeną polskich przedsiębiorców nie są start-upy, ale tradycyjne usługi. Jednoosobowe firmy najczęściej prowadzą 30-letni mężczyźni.

Trzydziestolatkowie to dominująca grupa w sektorze rodzimych mikroprzedsiębiorców. Stanowią oni jedną trzecią spośród wszystkich prowadzących działalność gospodarczą. Do dwudziestolatków należy co piąta krajowa mikrofirma — wynika z badania zrealizowanego przez Smartscope na zlecenie Aasa Polska.

Wskaźnik przedsiębiorczości maleje wraz z wiekiem. U czterdziestolatków wynosi on 23 proc., a u pięćdziesięciolatkówjuż tylko 15 proc. Najmniej mikroprzedsiębiorców jest wśród osób, które ukończyły 60. rok życia (11 proc.).

— Mikroprzedsiębiorcy najczęściej — wbrew pozorom — nie prowadzą innowacyjnych start-upów, a tradycyjne biznesy, zajmujące się handlem, usługami budowlanymi lub remontowymi czy produkcją — komentuje Dominik Ciula, menedżer ds. sprzedaży w Aasa Polska.

Większość małych firm w Polsce jest prowadzonych przez mężczyzn (62 proc.). Zarówno panie, jak i panowie najczęściej decydują się na pracę (często dlatego, że nie mają innego wyjścia) w ramach jednoosobowej działalności (70 proc.). Jedna trzecia pracuje w większym zespole — co piąta mikrofirma (18 proc.) zatrudnia od dwóch do trzech pracowników, a co dziesiąta (12 proc.) od czterech do dziewięciu osób.

Co piąty mikroprzedsiębiorca w kraju zajmuje się handlem detalicznym lub hurtowym, w tym także sprzedażą w sieci. Niewiele mniej prowadzi działalność usługową, np. wykonuje wolny zawód lub zajmuje się rzemieślnictwem (17 proc.). Prawie co dziesiąty właściciel małego biznesu zajmuje się IT lub usługami remontowo-budowlanymi (po 8 proc.). Natomiast 6 proc. ankietowanych prowadzi działalność związaną z produkcją, przemysłem, górnictwem lub rolnictwem, a kolejne 6 proc. — drobnymi usługami (np. fryzjerskimi lub kosmetycznymi). [PK] © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PK

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Mały biznes tworzą przede wszystkim młodzi