Mapa genomu wywołała boom w branży medycznej

WST
opublikowano: 17-06-2013, 00:00

Zmapowanie ludzkiego genomu zainicjowało nową erę w dziedzinie nauk przyrodniczych i produkcji nowoczesnych leków, skuteczniejszych i mniej szkodliwych

Sięgająca 14,5 mld USD inwestycja Stanów Zjednoczonych w „Projekt poznania ludzkiego genomu” (HGP) zrealizowany przed dekadą, zwróciła się już ponad 60-krotnie w postaci stworzenia miejsc pracy, nowych leków i gwałtownie rozwijającego się przemysłu biotechnologicznego.

Dążenie do zmapowania ludzkiego DNA miało, według wyliczeń United for Medical Research i Battelle (dwóch grup badawczych), sięgający 966 mld USD wpływ na gospodarkę i przyniosło 59 mld USD w postaci federalnych przychodów podatkowych.

Projekt był swoistym języczkiem spustowym dla nowej ery w dziedzinie nauk przyrodniczych, tworzenia nowoczesnych leków, w tym nowotworowych i specjalistycznych terapii — ocenia Greg Lucier, dyrektor generalny Life Technologies, producenta urządzeń do sekwencjonowania genów.

Do chwili opublikowania mapy genomu (w 2000 r. przedstawiono wstępny opis genomu, zaś w 2003 r. zaprezentowano dokument stwierdzający zakończenie sekwencjonowania 99 proc. genomu z trafnością 99,99 proc.) przemysł farmaceutyczny mógł wytwarzać jedynie proste, z obecnego punktu widzenia, leki. Teraz technologia tak się rozwinęła, wspierana poznanymi obszarami genetyki, że nowe produkty są zdecydowanie bardziej złożone i znacznie skuteczniejsze, a także „mniej szkodliwe dla organizmu”. Postęp jest rzeczywiście ogromny. Podczas gdy poznanie pełnej sekwencji ludzkiego genomu po raz pierwszy zajęło ponad dekadę i kosztowało amerykański rząd blisko 15 mld USD, obecnie firmy są w stanie przeprowadzić pełną sekwencję genomu za około 1 tys. USD, i to w jeden dzień. Jak oceniają eksperci z UnitedHealth Group, największego amerykańskiego ubezpieczyciela zdrowotnego, rynek testów genetycznych może w ciągu zaledwie dekady zwiększyć się z 5 mld do 25 mld USD, co należy wiązać ze stale rosnącą liczbą wykształconych lekarzy używających w badaniach pacjentów specjalistycznych testów, dostosowując do ich wyników odpowiednie terapie.

O profitach płynących ze zmapowania ludzkiego DNA ponownie zrobiło się głośno po ostatniej, głośnej historii z profilaktycznym usunięciem piersi przez amerykańską gwiazdę kina — Angelinę Jolie. Kiedy badania genetyczne potwierdziły, że posiada gen, który zwiększa ryzyko wystąpienia jednego z typów nowotworów, podjęła działanie zapobiegawcze. Sprawa została bardzo mocno nagłośniona przez media i przy okazji poznano „wymierny finansowo” wpływ odkrycia genomu na przemysł i nasze życie.