Marcowa niespodzianka w sprzedaży

DI
23-04-2010, 10:36

Sprzedaż detaliczna w marcu okazała się znacznie lepsza od prognoz analityków. Spodziewali się jej wzrostu w ujęciu rocznym o 4,3 proc., tymczasem – jak poinformował Główny Urząd Statystyczny – wzrosła dwa razy mocniej (o 8,7 proc.).


W porównaniu z lutym sprzedaż wzrosła o aż 21,9 proc.
- Po prawie zerowym wzroście sprzedaży detalicznej w lutym (w ujęciu rocznym), marzec przyniósł poprawę wyników, i to znacznie wyższą od oczekiwań. Głównym czynnikiem, który miał na to wpływ, była z jednej strony poprawa pogody zachęcająca do zakupu np. odzieży i obuwia, a z drugiej – zbliżające się Święta Wielkanocne. Poprawie wyniku sprzyjała także większa liczba dni handlowych w porównaniu do lutego. W kwietniu, według naszej oceny, dynamika sprzedaży ponownie obniży się (pewien wpływ na to będzie miał m.in. fakt skracania godzin handlu czy zamykanie sklepów po tragedii smoleńskiej), ale ogólnie rzecz ujmując dopóki wyraźnej poprawie nie ulegnie sytuacja na rynku pracy, tempo wzrostu sprzedaży detalicznej nie powróci na wysokie poziomy. Dane za cały pierwszy kwartał dotyczące sprzedaży detalicznej (realny wzrost o zaledwie 0.3 proc. r/r wobec 4,7 proc. r/r w czwartym kwartale 2009 r.) wskazują na nadal słabą dynamikę spożycia indywidualnego w tym okresie. Dzisiejsze dane, podobnie jak inne opublikowane w tym miesiącu, nie będą miały wpływu na przyszłotygodniową decyzję RPP w sprawie stóp procentowych. Spodziewamy się braku zmian stóp zarówno w kwietniu, jak również w kolejnych kilku miesiącach, natomiast kształt polityki pieniężnej w dłuższej perspektywie zależał będzie nie tylko od sytuacji gospodarczej w Polsce, ale także od sytuacji na rynku walutowym – czytamy w komentarzu Moniki Kurtek, starszej ekonomistki Banku BPH.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Marcowa niespodzianka w sprzedaży