Mariaż Netii i PTC to byłby dobry biznes

Magdalena Wierzchowska
opublikowano: 26-01-2011, 00:00

Netia wyciąga rękę do PTC. Na razie was nie kupimy — odpowiada prezes operatora sieci Era.

Działania operatorów, telefonia stacjonarna i komórkowa, świetnie się uzupełniają

Netia wyciąga rękę do PTC. Na razie was nie kupimy — odpowiada prezes operatora sieci Era.

Netia radzi sobie nieźle, ale do szczęścia brakuje jej telefonii komórkowej. Może dobry pomysł to alians z Polską Telefonią Cyfrową (PTC), operatorem sieci Era?

— Jeśli byłaby chęć ze strony PTC, to pole do dyskusji na temat współpracy jest ewidentne. Działalność Netii w telefonii stacjonarnej i PTC w zakresie telefonii komórkowej świetnie się uzupełniają. Na razie nie ma dyskusji na ten temat, nowy prezes PTC objął stanowisko kilka tygodni temu — mówi Jonathan Eastick, członek zarządu Netii do spraw finansowych.

Ciekawa jest riposta szefa operatora sieci Era.

— Możemy pomyśleć o kupnie Netii, ale nie jest to odpowiedni moment. Jeżeli będzie oferta od kogokolwiek na rynku, zajmiemy się nią, ale najwcześniej w przyszłym roku. W tym roku nie zamierzamy podejmować się takich inwestycji — mówi Miroslav Rakowski, prezes PTC.

Analitykom spodobał się pomysł.

— Mariaż Netii i PTC mógłby być korzystny dla obu spółek. PTC uzyskałaby dostęp do krajowej bazy klientów szerokopasmowego internetu, drugiej co do wielkości po Telekomunikacji Polskiej (TP). Dla Netii korzyści z możliwości oferowania dodatkowej usługi —telefonii komórkowej — byłyby oczywiste — mówi Paweł Puchalski, analityk DM BZ WBK.

Dlaczego akurat te dwie firmy miałyby współpracować?

— Polkomtel jest teraz głównie zajęty zmianą właściciela, TP jest związana z TVN, Cyfrowy Polsat z Polsatem. Netia nie mogła wcześniej dogadać się z Cyfrą Plus. Operator sieci Era mógłby być naturalnym partnerem biznesowym — uważa Paweł Puchalski.

Operator sieci Era po latach sporu udziałowców musi uporządkować wewnętrzne sprawy. Ale już po kilku dniach urzędowania Miroslava Rakowskiego na stanowisku szefa PTC widać, że operator będzie mocno wzorował się na właścicielu — Deutsche Telekom. A ten mocno podkreśla obecność w szeroko pojętej telefonii stacjonarnej.

— Długofalowa strategia zakłada wejście w segment telefonii stacjonarnej, rozumianej nie jako stary dobry telefon, ale jako wtyczka pozwalająca na dostęp do internetu —mówi Miroslav Rakowski.

Oprócz akwizycji PTC może myśleć o sprzedawaniu usługi telefonii stacjonarnej na liniach TP lub o samodzielnej budowie światłowodów.

Tymczasem z nieoficjalnych informacji wynikało, że PTC była praktycznie zdecydowana pod koniec ubiegłego roku pozbyć się działalności w zakresie telefonii stacjonarnej. W tym stosunkowo mało rentownym sektorze działalności operator sieci Era ma zaledwie 400 tys. klientów, w porównaniu z bazą 13,3 mln klientów ogółem.

— Decyzję co do telefonii stacjonarnej podejmiemy w przyszłym roku. Do tego czasu nie będziemy podejmować decyzji o jej ewentualnej sprzedaży — mówi Miroslav Rakowski.

okiem eksperta

Alianse są nieuniknione

Magda Borowik, analityk IDC Poland

Wraz ze wzrostem konkurencji na rynku i zmniejszaniem się marż na usługach telekomunikacyjnych, przy coraz krótszym cyklu życia technologii i wciąż wysokich kosztach infrastruktury alianse sieciowe i konsolidacja rynku wydają się być nieuniknione — takie partnerstwo obniża koszt sieci, koszty marketingu oraz pozwala na dotarcie do różnych grup odbiorców przy jednoczesnym wzbogaceniu oferty. Niestety, w ich wyniku może również dojść do wewnętrznej konkurencji usług. Scenariusz dla Netii jest zależny od tego, jak będzie ona sobie radzić w długim okresie — jak dalece innowacyjna i elastyczna okaże się w walce z dużo większym przeciwnikiem. Na razie otrzymała wsparcie regulatora i umiejętnie je wykorzystuje. Co będzie dalej — czas pokaże.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy