Marka aut tworzy wizerunek firmy

Marcin Bołtryk
17-02-2005, 00:00

Proces budowania floty samochodowej zaczyna się od przeanalizowania sposobu funkcjonowania firmy oraz środowiska, w jakim działa.

Pierwszym krokiem do przygotowania analizy potrzeb flotowych firmy powinno być zidentyfikowanie najważniejszych obszarów jej działalności. Następnie należy zwrócić uwagę na to, jaką rolę w danym obszarze działalności odgrywa samochód służbowy.

— Na przykład firma, w której najważniejszą rolę odgrywa obsługa posprzedażowa, związana z serwisowaniem sprzedanego produktu oraz obsługą eksploatacji, powinna szukać samochodów, które charakteryzują się niewielką awaryjnością i niskimi kosztami eksploatacji. Jeżeli sieć dystrybucyjna firmy jest rozległa, a odbiorcy rozrzuceni po całej Polsce, ważnym elementem jest wyposażenie pojazdu w elementy zapewniające bezpieczeństwo kierowcy — wylicza Roma Zgłobik z firmy Arval.

Mowa modelu

Z całą pewnością odpowiedni wybór marki samochodów ma znaczenie dla wizerunku firmy.

— Budując flotę trzeba się zastanowić, czy poszukujemy wyłącznie środka transportu, czy też chcemy przekazać sygnał o firmie. Samochodem można podkreślić np. prestiż firmy i jej unikalność (BMW, Audi) lub też zaznaczyć, jak duże znaczenie ma dla firmy ochrona środowiska (Toyota Prius) — opowiada Sylwester Pawłowski, prezes Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) i kierownik floty Provident.

Specjaliści są zgodni. Flota samochodów służbowych powinna składać się z aut jednej marki.

— Siła przetargowa przy zakupie jednej marki jest większa. Powtarzalność napraw daje możliwość kontroli ich zasadności w poszczególnych autach. Nie jest to możliwe przy zróżnicowanej flocie — zaznacza Anna Dziedzic z Carolina Fleet Managment.

Również zdaniem Sylwestra Pawłowskiego, warto — w miarę możliwości — trzymać się jednego producenta samochodów. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie atrakcyjnych cen i usług flotowych.

W przypadku firmy budującej flotę samochodową przez inwestowanie własnych środków finansowych, w których samochód pełni różne zadania — od narzędzia pracy po bonus motywacyjny — lepszym rozwiązaniem jest zakup kilku marek. Pozwala to na lepsze dostosowanie marki pojazdu do pracowników różnych szczebli.

— I w tym przypadku są wyjątki. W firmach mniejszych, również kupujących samochody służbowe ze środków własnych, lepiej sprawdza się strategia jednej marki — uzupełnia Roma Zgłobik.

Z planem...

Obecnie większość przedsiębiorstw buduje floty w sposób planowy. Nie jest to już zbieranina aut, ale starannie dobrany, sprawdzony zbiór. Przed podjęciem decyzji o wyborze marki, samochody są testowane. Ponadto decydenci podglądają konkurencję i przeglądają wiele ofert.

— Wybory przeważnie są przemyślane, a auta odpowiednio dobrane i dostosowane do polityki samochodowej firmy. Klienci chętniej też korzystają z pomocy firm outsourcujących usługi zarządzania flotą. One przeprowadzają dla nich analizę potrzeb. Dzięki temu przygotowana propozycja zawiera rodzaj i liczbę samochodów, a także uwzględnia sposób korzystania z nich — opowiada Roma Zgłobik.

...i oszczędnie

Początki polskiego rynku flot samochodowych datowane są na rok 1999. Jednak stosunkowo niedawno pojawił się problem — firmy zaczęły zwracać większą uwagę na koszty, a flota samochodowa okazała się jednym z obszarów działalności, które generują wysokie koszty.

Dosyć szyko zauważalna stała się różnica w podejściu do flot firm o polskim rodowodzie i międzynarodowych.

— Menedżerowie z oddziałów, korzystając z doświadczeń swoich central lub placówek spoza Polski, bardzo szybko zaczęli korzystać z outsourcingu floty samochodowej — słusznie upatrując w tym rozwiązaniu źródła oszczędności. Firmy polskie z dużym sceptycyzmem podchodzą do outsourcingu floty. Niemniej to się zmienia. Coraz częściej i odważniej stosują to rozwiązanie — zapewnia Roma Zgłobik.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Marka aut tworzy wizerunek firmy