Markę najlepiej chroni znak holograficzny

Dariusz Grabski
14-02-2002, 00:00

Coraz bardziej powszechna staje się świadomość ogromu strat spowodowanych obecnością na rynku produktów nielegalnego pochodzenia. Chodzi nie tylko o fałszowanie zawartości, opakowania i etykiety prawowitego właściciela marki. Produkt nielegalny może być także oryginalnie wyprodukowany, lecz wprowadzony na rynek w wyniku przemytu, ewentualnie może okazać się niepełnowartościowy lub przeterminowany, lecz sprzedany jako wolny od wad.

Skala tego szkodliwego procederu jest coraz większa, ponieważ nawet najbardziej wyrafinowaną technicznie etykietę czy opakowanie można stosunkowo łatwo skopiować i podrobić. Przemysły produkujące opakowania charakteryzują się otwartością, zatem wszelkie nowości są szeroko dostępne. Nie istnieją bariery technologiczne, czyniące unikalnymi oferty poszczególnych branż i producentów. Cechą charakterystyczną fałszerstw produktów markowych staje się globalna skala zjawiska. Staranność kopiowania opakowania kończy się sukcesem — klient nie jest w stanie odróżnić oryginału od falsyfikatu. Również przemyt z rynków „tańszych” na „droższe” staje się dla właściciela marki nierozwiązywalnym problemem.

Masowość fałszerstw nie tylko pozbawia dystrybutora lub producenta dochodu, ale również rozregulowuje sieć handlową, która staje przed pokusą sprzedawania — dających znaczący wzrost dochodu — produktów nielegalnych. Gospodarcze otwarcie, pobieżność kontroli granicznych i celnych oraz obniżka kosztów transportu sprzyjają lawinowemu rozprzestrzenianiu się takich towarów. Jakże często okazuje się, że trud włożony w budowę marki dyskontowany jest przez fałszerzy, którym łatwo jest sprzedać produkty identyfikowane jako markowe, prestiżowe, o najwyższej jakości.

Najbardziej skutecznymi i sprawdzonymi narzędziami ochrony legalności produktów stały się holograficzne znaki zabezpieczające. Są odporne na próby sfałszowania dzięki wyrafinowanym i bezpiecznym technologiom i technikom produkcji. Umieszczone na opakowaniu nie mogą być odrywane i przenoszone na inne opakowanie, ponieważ przy każdej takiej próbie ulegają zniszczeniu. Pochodzenie produktów zaopatrzonych w znak zabezpieczający jest łatwe do zweryfikowania zarówno przez właściciela marki, jak i przez klienta.

Hologramy odznaczają się niewspółmiernie niską ceną w porównaniu z wartością, której bronią. Stają się dowodem w ewentualnym procesie przeciwko nieuczciwemu sprzedawcy. Mają wizualne cechy chronionej marki i w tym sensie są produktami indywidualnymi i unikalnymi. Od innych hologramów odróżnia je nie tylko grafika, lecz przede wszystkim widoczne i utajone zabezpieczenia optyczne. Oprócz tego są nośnikami walorów marketingowych, jako że obecność znaku holograficznego na opakowaniu jest wyraźnym komunikatem rynkowym, odbieranym przez klientów jako wyraz troski firmy o ich interesy.

Stosowanie znaków holograficznych charakteryzuje się dużą elastycznością, ponieważ ten sam znak może bronić wielu dziedzin działalności firmy: produktów, dokumentów finansowych i prawnych czy kart rabatowych, a także służyć jako plomby w serwisie, być elementem organizacji dostępu, itp. Ich zastosowanie nie wymaga drogich urządzeń weryfikujących. Są tanie, proste i prawie natychmiast gotowe do użycia. Warto podkreślić, że firmy wiodące na rynku nie sprzedają samych nalepek holograficznych. Proponują zawsze budowę spójnego i kompleksowego systemu ochrony marki, obejmującego wszystkie jego elementy.

Wprowadzenie hologramu jako zabezpieczenia autentyczności wyrobu, a równocześnie elementu chroniącego markę, jest operacją złożoną. Rozgrywa się na wielu płaszczyznach i w wielu horyzontach zdarzeń: bliskim — powodującym skok sprzedaży; średnim — poprzez wyeliminowanie lub zepchnięcie na margines rynku nielegalnej konkurencji; dalekim — chroniącym dotychczasową lub budującym nową markę, poprzez wyzyskanie marketingowego aspektu hologramu. Problematyka holografii i bezpieczeństwa działań rynkowych w ogóle jest zagadnieniem dość skomplikowanym. Dlatego programując i prowadząc przedsięwzięcia w tym obszarze łatwo popełnić błędy, niweczące planowane cele i włożony trud.

Autor jest dyrektorem Optimal Hologram

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dariusz Grabski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Markę najlepiej chroni znak holograficzny