Marketing: plan działań i budżetu

Małgorzata Komarczuk
opublikowano: 27-12-2006, 00:00

Czy prowadzić działania marketingowe samodzielnie, czy skorzystać z usług agencji?

- Zawsze warto poprosić o pomoc doświadczonego partnera — agencję reklamową czy public relations. Pozwoli on spojrzeć z boku na ofertę, a że zjadł zęby na rynku marketingowym, to pomoże uniknąć pułapek i dobrać najlepsze narzędzia reklamowe. Agencja PR zna kluczowych dziennikarzy i doradzi, jakie informacje są im potrzebne i jak z nimi współpracować. Nim wybierzemy partnerów, sprawdźmy ich doświadczenie (np. w internecie, gdzie są referencje klientów) i spytajmy o opinię dziennikarzy z pism branżowych.

Co jest najważniejsze w planowaniu strategii marketingowej?

- Najpierw określmy nasz cel biznesowy. Działania marketingowe dobieramy tak, by jak najskuteczniej i przy określonym budżecie ten cel osiągnąć. Ważnym elementem planowania strategii marketingowej jest pozycjonowanie. Ma ono określić, jaki produkt oferujemy klientom — popularny czy standardowy, jakie ma cechy. Konieczna jest analiza konkurencji, jej obecności marketingowej i działań. Pozycjonowanie służy także zdefiniowaniu, co nas wyróżnia na rynku.

Po drugie — należy określić grupę docelową. Czy będzie to osoba o przeciętnych dochodach czy raczej zamożna? Ludzie młodzi czy w średnim wieku? Z małych miasteczek czy z metropolii? Grupę docelową definiujemy na podstawie charakterystyki naszej oferty. Tu przydają się raporty i badania konsumenckie. Oprócz konsumentów pamiętajmy również o naszych partnerach biznesowych, ludziach z branży, lokalnych notablach, liderach opinii (np. dziennikarzach piszących o naszej branży).

Jak określić całoroczny budżet marketingowy?

- Najpierw musimy mieć strategię z rozpisanymi działaniami na rok. Określmy ich cele, czas realizacji. W przygotowanie planu i budżetu marketingowego włączmy kluczowe działy (sprzedaży), które wiedzą, ile kosztują działania znajdujące się w obszarze ich kompetencji.

Budżet marketingowy powinien uwzględniać podstawowe koszty:

— wydatki na media (reklamy w prasie, telewizji);

— koszty pracy agencji zewnętrznych;

— koszty produkcji materiałów;

— koszty wynagrodzenia pracowników i współpracowników;

— koszty administracyjne (biuro, transport, telefony).

Małgorzata Komarczuk

dyrektor działu Client Service w Communication Unlimited

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Komarczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu