Massel: nowy rozkład Kolei Śląskich to smutna wiadomość

PAP
15-05-2013, 11:33

Nowy rozkład Kolei Śląskich to smutna wiadomość – ocenił w środę w Katowicach wiceminister transportu Andrzej Massel. Od 1 czerwca Koleje Śląskie podniosą ceny biletów, średnio o 10 proc., i ograniczą liczbę połączeń, na głównych trasach nawet o ok. 40 proc.

fot. Grzegorz Kawecki
Zobacz więcej

fot. Grzegorz Kawecki

Przedstawiciele firmy tłumaczą, że bez tych zmian spółka musiałaby upaść. Podwyżki i spadek liczby połączeń to najważniejsze konsekwencje dla pasażerów, wynikające z wprowadzenia zasadniczej części planu naprawczego Kolei Śląskich. Oprócz tego prowadzone są działania ograniczające koszty działania spółki.

Pytany podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach o informacje o nowym rozkładzie Kolei Śląskich, wiceminister Massel wskazał, że "odbiera je ze smutkiem". "Cięcia oferty przewozowej oznaczają też cięcia przychodów. Rozumiem bardzo trudną sytuację finansową przewoźnika, natomiast oferta powinna być przede wszystkim atrakcyjna dla pasażerów" - wskazał.

"Jeżeli po tych cięciach okaże się, że spora część pasażerów odejdzie, efekt będzie odwrotny do zamierzonego" - dodał.

W nowym rozkładzie Kolei Śląskich przewidziano m.in. likwidację trzech relacji, w tym Bytom–Gliwice. Na najpopularniejszych trasach: Gliwice–Katowice–Częstochowa oraz Katowice–Tychy zniknie odpowiednio 45 proc. i 39 proc. połączeń.

Pełny rozkład, obowiązujący od 1 czerwca, znalazł się w środę na stronie www.kolejeslaskie.com. Zgodnie z nim praca przewozowa, czyli liczba kilometrów, które przejadą pociągi w ciągu całego roku, spadnie o blisko 13 proc. (z 8 mln do 7,1 mln). Ponieważ jednak redukcje zostaną wprowadzone w okresie od czerwca do grudnia, ich wpływ na rozkład realizowany w tym czasie wyniesie 31 proc. Oznacza to faktycznie zmniejszenie ilości połączeń mniej więcej o jedną trzecią.

Koleje Śląskie zapewniają, że algorytm, według którego dokonywano redukcji połączeń, uwzględniał m.in. dostępność alternatywnych środków transportu, koszt obsługi, planowane remonty i konieczność maksymalizacji liczby połączeń w godzinach szczytu.

Ceny biletów na najpopularniejszych wśród pasażerów odległościach (do 55 km) wzrosną średnio o 1 zł i 20 groszy, czyli mniej więcej o 20 proc. Natomiast średni wzrost cen w całym, obejmującym 26 pozycji cenniku wyniesie 10 proc. Zrezygnowano także z biletów strefowych. Pełna treść nowego cennika ma być niebawem dostępna na stronie internetowej spółki.

Prezes Kolei Śląskich Michał Borowski, cytowany w komunikacie prasowym, wskazał, że dotychczas bilety tego przewoźnika były tańsze od stawek rynkowych przeciętnie o 15-25 proc. Teraz ceny mają być porównywalne do kwot płaconych przez pasażerów w innych województwach.

Według informacji spółki dotychczas udało się obniżyć koszty jej działania o 35 mln zł. To efekt skutecznego wypowiedzenia umów, które - w opinii nowego zarządu firmy - były dla śląskiego przewoźnika niekorzystne. Natomiast w najbliższych dniach zaakceptowana zostanie decyzja o zmianach w strukturze firmy, które mają zmniejszyć wydatki w ramach funduszu płac.

Zgodnie z zamiarem spółki, chce ona zmniejszyć koszty swego funkcjonowania o 25 proc. Dotychczasowe działania pozwoliły osiągnąć znaczną część tego wskaźnika.

Koleje Śląskie są spółką należącą do samorządu woj. śląskiego. W grudniu ubiegłego roku przewoźnik przejął obsługę całości regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w regionie, co wywołało chaos na torach i zakończyło się dymisją nie tylko zarządu spółki, ale także marszałka woj. śląskiego. Audyt wykazał, że firma była nieprzygotowana do działania na taką skalę, popełniono też wiele błędów organizacyjnych i technicznych.

Obecnie Koleje Śląskie realizują program naprawczy, którego elementem jest korekta rozkłady jazdy i podwyżka cen biletów. Ma to zminimalizować potężne straty firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Massel: nowy rozkład Kolei Śląskich to smutna wiadomość