Masz pomysł na biznes? Znajdź mądrego inwestora.

Partnerem publikacji jest DFR Inwestycyjny
opublikowano: 20-12-2021, 16:18

Pomysł na własny biznes nie musi się wiązać z ryzykiem porażki, utraty kapitału i zamknięciem firmy. Wystarczy w tym celu współpracować z doświadczonym graczem na rynku, który przeprowadzi początkujące przedsiębiorstwo przez mielizny i wesprze własnym wkładem, nie tylko finansowym, ale przede wszystkim profesjonalnym consultingiem. Takim graczem jest DFR Inwestycyjny.

Photo by Headway on Unsplash

Spółka należy w całości do samorządu województwa dolnośląskiego. – Jako partner publiczny chcemy wypełniać lukę kapitałową i stawiamy na ciągły rozwój, dlatego DFR Inwestycyjny pełni rolę profesjonalnego funduszu inwestycyjnego. Może obejmować udziały lub kupować akcje przedsiębiorstwa, przewidziano również finansowanie mieszane, w tym m.in. dostarczanie kapitału poprzez zakup obligacji, pożyczkę, gwarancję, itp. Nie bez znaczenia jest realizowana przez nas formuła smart money – mówi Krzysztof Górka, prezes spółki DFR Inwestycyjny.

Celem DFRI jest wspieranie rozwoju młodych firm, w tym przede wszystkim startupów – na różnych szczeblach rozwoju. Na etapie idei zaproszeniem do wspólnego biznesu jest konkurs „Bitwa o startup”, w którym zespoły studenckie z dolnośląskich uczelni prezentują swoje pomysły na biznes. Jednym z laureatów tego przedsięwzięcia jest Refeel - wrocławski startup specjalizujący się w dostarczaniu mieszkańcom wysokiej jakości chemii gospodarczej i kosmetyków w szklanych opakowaniach zwrotnych. Spółka podpisała najpierw umowę inwestycyjną dzięki wsparciu samorządu województwa, a teraz oferuje już na rynku swoje produkty. Suma dofinansowania to ponad 200 tysięcy zł.

Ekologicznie i zdrowo

– Dwa lata temu mieliśmy pomysł. Bez konkursu i konsekwentnego wsparcia inwestora nie udałoby się nam przekształcić go w produkt. Dzięki tej współpracy byliśmy zmotywowani i pełni nadziei na końcowy sukces, który wpisuje się w tak ważne dla nas aspekty ekologiczne. Nie tylko same środki czystości są bezpieczne dla człowieka i środowiska. Również opakowania spełniają ten warunek, nawet etykiety wytworzone są z odpadów po przetwórstwie jabłek – mówi Jakub Zublewicz, prezes zarządu firmy Refeel. Firma stawia na influencer marketing i proponuje współpracę autorytetom w zakresie ekologii. - Bardzo chcemy odczarować ekologię i np. zmienić podejście do zwracania butelek. W naszym kraju kojarzy się ono raczej negatywnie, z ciężką torbą wypełnioną butelkami po napojach alkoholowych. My chcemy pokazać, że zwracanie butelek może być sexy i można to robić łatwiej, dlatego do każdego zamówienia dołączamy etykietę zwrotu, za pomocą której można odesłać nam puste butelki (i zgarnąć rabat na kolejne zamówienie) na zasadzie znanej dobrze z zakupów oferowanych przez odzieżowe sklepy internetowe – dodaje Magdalena Rajchelt-Zublewicz, odpowiedzialna w Refeel za promocję i marketing.

Nie jest to jedyny projekt, w którym zaangażowano środki samorządu województwa. Ponad rok temu DFR Inwestycyjny wsparł finansowo spółkę Your KAYA, oferującą produkty higieny intymnej bez potencjalnie szkodliwych czy uczulających składników, i sprzedającą je również w modelu subskrypcyjnym. Inwestorzy, czyli Rafał Brzoska (twórca InPost), fundusz bValue oraz DFR Inwestycyjny zainwestowali w nią łącznie 8,4 mln zł. W ciągu roku spółka kilkukrotnie zwiększyła swoje przychody i rozpoczęła ekspansję zagraniczną.

- To, co już jakiś czas temu wpoiło mi do głowy kilka mądrych osób, to podejście „sell it before you make it” – nie dotyczy to tylko całkowicie nowych inicjatyw biznesowych, ale również testowania innowacyjnych projektów w już istniejących biznesach. Sam pomysł, bez wykonania jest wart 0 zł, a zanim poświęcimy wszystkie nasze zasoby na to wykonanie, przetestujmy najpierw w ramach MVP, czy nasi potencjalni klienci będą gotowi zapłacić za to, co chcemy im zaoferować. W ramach takiego testu nie zawsze uda się wygenerować transakcje, ale jest wiele innych mini konwersji na ścieżce zakupowej, które pomogą nam ocenić popyt - dodanie do koszyka, przejście do checkoutu, zapis na free trial etc. – mówi współzałożyciel i prezes Your KAYA Marek Gut.

Tematyka ochrony zdrowia to wiodący wątek w kolejnej inwestycji DFRI. Mowa o zainwestowaniu (wspólnie z KAYA VC, Timem Draperem, Calm/Storm i grupą aniołów biznesu reprezentowanych przez Cobin Angels) 2,5 mln zł w Hashionę – wirtualną klinikę dla pacjentów Hashimoto. Spółka rozpoczęła swoją działalność w maju 2020 roku i już wygrała kilka programów akceleracyjnych oraz wydała pierwszą wersję językową aplikacji, z której korzysta obecnie ponad 1000 pacjentów. - Wierzymy, że może stworzyć aplikację opartą na sztucznej inteligencji dla pacjentów z Hashimoto, która zapewni im program remisji, który radykalnie poprawi sposób w jaki obecnie leczeni są pacjenci z Hashimoto – mówi Krzysztof Górka.

- Pod koniec 2020 roku szukaliśmy inwestorów do pierwszej rundy finansowej gwarantującej rozwój naszej aplikacji. Hashiona znalazła już pierwszego ważnego inwestora do tzw. rundy pre-seed, brakowało nam jednak ważnego partnera z Polski, który ugruntuje naszą pozycję w negocjacjach i pomoże domknąc pierwszą rundę finansowania - dodaje Eva Galant, założycielka i prezeska Hashiony - tutaj z pomocą przyszedł nam DFRI, który nie udziela grantów, a inwestuje. Z jego oferty mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy dopiero mają pomysł na biznes albo pracują nad stworzeniem nowego produktu lub usługi. Fundusz pomaga również firmom jak nasza, znajdującym się w fazie rozwoju lub wczesnej ekspansji. DFRI posiada rozbudowaną sieć partnerów biznesowych, którzy mają wiele strategicznych kontaktów - fundusz otworzył nam wiele drzwi do istotnych dla nas partnerstw. Otwartość, szczera chęć pomocy, doświadczenie w inwestowaniu i szerokie zrozumienie działalności gospodarczej bardzo nam pomagają w rozwoju naszego startupu. Fenomenalny jest też fakt, że DFRI potrafi startupom pomóc w ugruntowaniu się nie tylko we Wrocławiu, ale w ogólnokrajowych powiązaniach biznesowych – podkreśla Eva Galant.

Kosmiczne technologie

Kolejne wspólnie przedsięwzięcie to inwestycja w firmę Scanway - lidera w tworzeniu obiektywów hiperspektralnych w Europie Środkowo-Wschodniej, właściciela satelity obserwacyjnego ScanSAT, będącego częścią największego do tej pory konsorcjum kosmicznego w Polsce o nazwie PIAST. Scanway wykorzystuje technologie kosmiczne również do zastosowań na Ziemi, świadcząc usługi inżynierskie w zakresie systemów wizyjnych, skanowania 3D i laserowego. Razem z PGE Ventures DFRI zainwestował łącznie 3,6 mln zł. - DFRI to fundusz, który z pewnością składa się z ludzi doświadczonych biznesowo i menadżersko. Poprzez doradztwo w wielu kwestiach związanych z rozwojem gałęzi firmy jak i kierunków sprzedażowych, mogliśmy uniknąć wielu ślepych uliczek. Nie był to tylko aspekt finansów lub sprzedaży, raczej mówimy tu o holistycznym wyczuciu - jak prowadzić biznes – mówi Jędrzej Kowalewski, prezes firmy Scanway.

Warto dodać, że nowoczesne technologie to nie tylko kosmos. DFRI zainwestował 3 mln zł w Bioavlee – firmę opracowującą nowe urządzenia do identyfikacji drobnoustrojów, superbakterii i patogenów. Opatentowana technologia dyfrakcji laserowej Bioavlee pozwala na efektywne i szybkie dekodowanie szczegółowych informacji o mikroorganizmach, wykorzystując ich właściwości optyczne i morfologiczne. Obecnie firma rozwija sprzedaż na całym świecie.

W świecie dźwięku

Ostatnią z prezentowanych inwestycji jest KFB Acoustics – środkowoeuropejski lider w dziedzinie rozwiązań akustycznych. Inwestycja DFRI (4 miliony zł) ma tu charakter transakcji typu growth – spółka jest rentowna na poziomie EBITDA i skaluje działalność sprzedażową do międzynarodowych klientów m.in. sektora przemysłowego.

- Kapitał to jedno. Istotą DFRI jest także wsparcie w networkingu, dzielenie się wiedzą, doświadczeniem oraz kontaktami. W naszym przypadku, dalszy rozwój i budowanie silnej pozycji na rynku europejskim nie byłoby możliwe bez udziału kapitału DFRI – mówi Katarzyna Barańska, prezes KFB Acoustics. Spółka buduje obecnie centrum badawczo rozwojowe akustyki, którego głównym zadaniem będzie wsparcie producentów z regionu CEE, w optymalizacji akustycznej i wibroakustycznej ich produktów. Unikatowość tego centrum tkwi w jego kompleksowości, wielowymiarowej i wszechstronnej infrastrukturze badawczej, dzięki której firma będzie się mogła podejmować najbardziej złożonych wyzwań technologicznych dla maszyn i urządzeń w sektorze motoryzacyjnym i lotniczym. – To niełatwa branża, ale poszukiwane i doceniane są zawsze osobowości. Dlatego twórcy z otwartą głową i zaangażowaniem, wykazujący się żelazną przedsiębiorczą dyscypliną mają przed sobą świetlaną przyszłość, również w naszym segmencie – dodaje Katarzyna Barańska.

Jaki jest przepis na sukces? Założyciele i prezesi wspomnianych firm zgodnie twierdzą, że nie ma jednej drogi, która zapewni sukces. Podkreślają natomiast, że trzeba być wytrwałym. Bo własny startup to dla chyba największa szkoła cierpliwości. Kluczowe jest też opowiadanie o pomyśle oraz konfrontowanie go z potencjalnymi odbiorcami. Ale najważniejsze, to mieć wokół siebie inwestorów, którzy wesprą rozwój przedsięwzięcia nie tylko finansowo, ale również na poziomie mentoringu i dzielenia się bogatym doświadczeniem biznesowym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane