McKinsey & Company: Sieci handlowe muszą szukać nowych sposobów pozyskiwania klientów

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 10-01-2006, 17:04

Sieci handlowe w Polsce będą w niedługim czasie zmuszone do poszukiwania nowych sposobów pozyskiwania klientów, w związku z zapowiadanym wejściem do Polski dużych sieci dyskontowych - uważają analitycy z firmy doradczej McKinsey & Company.

Sieci handlowe w Polsce będą w niedługim czasie zmuszone do poszukiwania nowych sposobów pozyskiwania klientów, w związku z zapowiadanym wejściem do Polski dużych sieci dyskontowych - uważają analitycy z firmy doradczej McKinsey & Company.

    "Dyskonterzy obecni w Polsce nie są jeszcze bardzo agresywni. Jeśli pojawią się agresywniejsze sieci, to wszyscy pozostali gracze będą musieli odnaleźć się w nowej sytuacji i podjąć działania, aby nie stracić klientów" - powiedział we wtorek na konferencji partner w McKinsey & Company Poland, Radosław Przybył.

    Jego zdaniem, przykładem takiego działania może być zadbanie o jakiś element, który będzie wyróżniał daną sieć, np. położenie nacisku na jeden określony asortyment.

    McKinsey przeprowadził w 2005 roku, wraz z Coca-Cola Retailing Research Council, badanie dotyczące branży detalicznej w Polsce i w Europie. Wynika z niego m.in., że klienci w Polsce widzą jeszcze niewielką różnicę w cenach produktów sprzedawanych przez sieci dyskontowe oraz hipermarkety.

    Sieci dyskontowe dzięki uproszczonej organizacji sprzedaży oferują niskie ceny produktów.

    "Wejście do Polski bardziej agresywnych dyskontów może spowodować, że różnica w cenach w tych sieciach, a w hipermarketach stanie się wyraźniejsza" - powiedział Przybył.

    Z badania McKinsey'a wynika, że Polacy przy wyborze sklepu nie kierują się cenami, ale jakością. Jedynie 9 proc. klientów przebadanych przez firmę kieruje się przy wyborze sklepu tylko ceną, natomiast 37 proc. w ogóle nie zwraca uwagi na cenę, zaś w wyborze kieruje się marką, szybkością i jakością zakupów.

    "Myślimy, że ten obraz będzie się zmieniał i ceny będą odgrywały w Polsce coraz większą rolę" - ocenił Przybył.

    Z raportu McKinsey'a wynika, że Polacy uważają, iż hipermarkety są w stanie zaoferować dużo lepszą jakość produktów. Może to wynikać stąd, że w Polsce, w przeciwieństwie do krajów zachodnich, sklepy dyskontowe wciąż kojarzone są z niską jakością.

    "Klienci, którzy obecnie kupują głównie markowe produkty będą z czasem przekonywać się, że oferta dyskontów jest lepsza niż oczekiwali" - powiedział Przybył.

    "Na wszystkich rynkach rozwiniętych nie ma już tak dramatycznych jak kiedyś różnic demograficznych w klientach sieci handlowych. W sklepach dyskontowych nie kupują już tylko bezrobotni, mało zarabiający czy rodziny wielodzietne, ponieważ produkty dyskontowe są uważane za dobrej jakości" - dodał.

    Z badania McKinsey'a wynika, że od 1992 roku do 2004 roku liczba placówek sieci dyskontowych zwiększyła się w Europie dwukrotnie, z około 15 tys. do ponad 30 tys., a ich udział w rynku europejskim zwiększył się z 8 proc. do około 16 proc.

    McKinsey to jedna z czołowych na świecie firm doradczych. Zatrudnia 6 tys. konsultantów w 83 krajach. Doradzają oni w najtrudniejszych sprawach - m.in. jak zwiększyć sprzedaż, ograniczać koszty, szukać nowych klientów.

    W badaniu McKinsey'a wzięło udział ponad 10 tys. respondentów na pięciu głównych rynkach Europy: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Włoch i Polski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane