McKinsey: świat bardziej zależny od Chin, niż Chiny od świata

opublikowano: 15-07-2019, 09:27

Świat jest bardziej uzależniony od Chin kiedy one w coraz większym stopniu są zależne od własnych konsumentów, wynika z raportu opublikowanego przez firmę konsultingową McKinsey and Company.

Według wielu ekonomistów, konflikt handlowy USA i Chin miał być bardziej dotkliwy dla chińskiej gospodarki, jakoby mocniej uzależnionej od eksportu. Z ustaleń McKinsey wynika jednak, że w okresie 11 z 16 kwartałów, zakończonym w grudniu 2018 roku, konsumpcja w Chinach generowała ponad 60 proc. wzrostu gospodarczego. Oznacza to znaczną redukcję zależności gospodarki Chin od handlu międzynarodowego jako silnika wzrostu. Analiza wykazała, że handel netto, czyli wartość eksportu zredukowanego o wartość importu „w rzeczywistości miał ujemny wpływ” na wzrost Chin w ubiegłym roku.

Zobacz więcej

Chiny

Bloomberg

- Myślę, że to jedna z rzeczy, które próbują zrobić: zbudować mocniejszą, bardziej zdywersyfikowaną gospodarkę – powiedział w CNBC Oliver Tonby, szef McKinsey w Azji.

Raport McKinsey wskazuje na rosnące znaczenie konsumentów w stymulacji wzrostu gospodarczego, co oznacza skierowanie większej części produkcji na rynek wewnętrzny, a nie na eksport. W 2007 roku Chiny eksportowały 17 proc. produkcji, a po dekadzie odsetek ten spadł do 9 proc.

- Ekspozycja Chin na świat w ujęciu relatywnym spadła, bo głównym motorem ich gospodarczego wzrostu nie jest już handel czy inwestycje, ale raczej konsumpcja krajowa – głosi raport firmy konsultingowej.  – Spadek ekspozycji Chin odzwierciedla także rzeczywistość, którą jest wciąż relatywne zamknięcie gospodarki w porównaniu z gospodarkami rozwiniętymi – dodaje.

McKinsey podkreśla jednocześnie zwiększenie zależności świata o Chin, czy to przez zwiększenie handlu, czy przez inwestycje.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Druś, cnbc.com

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy