Memoriał czy kasa?

Anna Pawlik-Wywrot
opublikowano: 04-10-2005, 00:00

Jak mają się rozliczać z fiskusem przedsiębiorcy ze specjalnych stref ekonomicznych, którzy korzystają ze zwolnień podatkowych?

Najpierw należy ustalić moment poniesienia kosztów inwestycji, oraz określić wielkość otrzymanej pomocy publicznej na dzień uzyskania zezwolenia na działalność w strefie.

Problem przedsiębiorcy

Czy dla celów obliczania wielkości otrzymanej i dopuszczalnej pomocy publicznej moment poniesienia kosztów inwestycji jest ustalany zgodnie z zasadą memoriału. Albo innymi słowy — czy do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą można zaliczyć koszty udokumentowane fakturami, których płatności jeszcze nie nastąpiły?

Takie pytanie zadał organowi skarbowemu przedsiębiorca działający w specjalnej strefie ekonomicznej.

Stanowisko urzędu

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego 31 maja 2005 r. odpowiedział — tak. Wydatkiem kwalifikującym się do objęcia pomocą jest nie tylko koszt zapłacony, lecz również zaksięgowany na podstawie otrzymanej faktury. W uzasadnieniu naczelnik odwołał się do zmian w treści definicji wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną, jakie zaszły po 30 kwietnia 2004 r. Przed tym terminem były to wydatki „faktycznie poniesione po dniu uzyskania zezwolenia”. Obecnie są nimi „koszty inwestycji (…) poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z inwestycją na terenie strefy”.

Zdaniem naczelnika, wykreślenie słowa „faktycznie” przemawia za tym, że „ustawodawca nie posługuje się już kategorią faktycznie poniesionego wydatku, czyli wydatku w znaczeniu kasowym, lecz kategorią kosztu poniesionego w związku z realizacją inwestycji”. W rezultacie np. koszty poniesione w 2004 r., a zapłacone w 2005 r. powinny być, zdaniem naczelnika, zaliczone do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w 2004 r.

Komentarz

Interpretacja naczelnika ma istotne znaczenie dla przedsiębiorców korzystających z ulg podatkowych w specjalnych strefach ekonomicznych, bo pozwala jasno określić wielkość pomocy publicznej, czyli zwolnienia podatkowego. Wykładnia jest także zgodna z zawartymi w traktacie akcesyjnym przepisami o kosztach kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną. Według nich podstawę jej udzielenia mogą stanowić jedynie te koszty, którymi podatnik został rzeczywiście obciążony.

Interpretacja ta uchroni podatnika od prowadzenia odrębnej ewidencji środków trwałych dla rejestrowania kosztów inwestycji według dat płatności. Limit pomocy publicznej dla firmy działającej w strefach będzie mógł być obliczony na podstawie danych z ewidencji księgowej.

Należałoby oczekiwać, że interpretacja potwierdzająca postulaty podatnika stanie się powszechną praktyką organów podatkowych w stosunku do wszystkich prowadzących działalność w specjalnych strefach ekonomicznych.

Anna Pawlik-Wywrot, Dział doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers (biuro w Krakowie)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Pawlik-Wywrot

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Podatki / Memoriał czy kasa?