Menedżerowie promują poprawność

Sylwester Sacharczuk
05-07-2011, 00:00

Konformizm i niechęć do podejmowania ryzyka blokują innowacyjność w polskich firmach.

Konformizm i niechęć do podejmowania ryzyka blokują innowacyjność w polskich firmach.

Polskie firmy nie myślą o przyszłości w perspektywie kilku lat, a swoje strategie opierają na celach bieżących. Nie są innowacyjne, bo boją się ryzykować — wynika z badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Sprawdzano, co wpływa na kreatywność polskich przedsiębiorstw i co przeszkadza jej się rozwijać.

— Firmy narzekają, że barierą w rozwoju innowacyjności jest brak finansów. Nie to jest jednak największą przeszkodą, bo ci, którzy chcą inwestować w innowacje, zawsze znajdują fundusze. W wielu przypadkach firmy nie są organizacyjnie i procesowo dostosowane do pracy nad rodzącymi się rozwiązaniami. Brakuje też umiejętności pracy zespołowej — mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.

Na świecie 80 proc. innowacji powstaje na szczeblach firm poniżej zarządu. W Polsce ten odsetek jest znacznie niższy.

— Niestety, przedsiębiorcy wciąż mają zbyt małe zaufanie do swoich pracowników, nie pozwalają im rozwinąć skrzydeł. Tymczasem wzajemne zaufanie i innowacyjność idą w parze. Dlatego wszyscy menedżerowie powinni zrobić rachunek sumienia, czy promują tylko poprawność, czy również kreatywność oraz czy w ich firmach pracownicy mogą współdecydować o strategii — mówi Paweł Bochniarz, dyrektor działu marketingu, komunikacji i rozwoju biznesu w PricewaterhouseCoopers.

Według PARP, systemy motywacyjne polskich firm w większości nastawione są na premiowanie skuteczności i karanie błędów. Innowacje są w nich traktowane jako strategia niebezpieczna, bo niepewna. Są jednak pozytywne przykłady i Agencja je promuje. Wczoraj w I edycji konkursu "Kreowanie jutra" w kategorii "Pracodawca Przyjazny Kreatywności" nagrodziła firmę Sitech z Polkowic, która produkuje siedziska samochodowe, m.in. do Volkswagena i Porsche.

— Dopuściliśmy naszą kadrę do współtworzenia 100 proc. strategicznych planów spółki. Pracownicy mają też duży udział w decydowaniu o inwestycjach. To procentuje większym zaangażowaniem w pracy. Dzięki tym zmianom w firmie pojawiło się 500 pomysłów na innowacje — mówi Marcin Czyczerski z firmy Sitech.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Menedżerowie promują poprawność