Metropolia apeluje o zabezpieczenie oszczędności PLK na kolej metropolitalną

PAP
aktualizacja: 05-02-2018, 20:11

O zabezpieczenie środków z oszczędności przetargowych na budowę tzw. kolei metropolitalnej w centralnej części woj. śląskiego zaapelowały w poniedziałek władze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) do ministra infrastruktury i szefa spółki PKP PLK.

W połowie stycznia br. PKP Polskie Linie Kolejowe informowały PAP, że prace w centralnej części woj. śląskiego, docelowo mające umożliwić tworzenie tam tzw. kolei metropolitalnej, planowane są w kolejnej perspektywie finansowej, czyli po 2021 r. Resort infrastruktury sygnalizował jednocześnie wcześniej, że trwają poszukiwania źródeł finansowania, które pozwoliłyby "na jak najszybszą realizację prac umożliwiających uruchomienie Śląskiej Kolei Aglomeracyjnej”.

Chodzi o przedsięwzięcie zarządcy kolejowej infrastruktury pod nazwą: „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice”. Zostało ono pierwotnie przygotowane pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility).

Pierwotnie szacowana na ok. 4 mld zł inwestycja, która dzięki zwiększeniu przepustowości między Będzinem a Tychami, miała umożliwić tworzenie na terenie GZM tzw. kolei metropolitalnej, miała być realizowana w obecnej perspektywie finansowej. Ze względu jednak na brak wystarczającego finansowania z CEF, PLK poinformowały w ub. roku o odłożeniu zasadniczej części prac na kolejne lata. Spotkało się z licznymi wystąpieniami parlamentarzystów i samorządowców z korkującego się regionu ws. jak najszybszego uruchomienia inwestycji.

W poniedziałek apel w tej sprawie wystosował do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak. W przesłanym PAP tekście m.in. odwołuje się do danych PLK, zgodnie z którymi w ub. roku spółka podpisała umowy z Krajowego Programu Kolejowego na ponad 18,5 mld zł, podczas gdy według zapowiedzi sprzed kilkunastu miesięcy w 2017 r. umowy miały opiewać na 29 mld zł.

Jednocześnie, przypomniał Karolczak, gdy w połowie ub. roku do miast GZM napłynęła informacja, że PLK nie zrealizują całości inwestycji na linii E65, członek zarządu tej spółki Arnold Bresch wyjaśniał, że rozbudowa kluczowego dla regionu odcinka Będzin – Katowice – Tychy będzie możliwa pod warunkiem wygospodarowania środków z oszczędności przetargowych.

„W związku z tym, że takie oszczędności się pojawiły, zwracamy się z apelem o realizację kręgosłupa kolei metropolitalnej, czyli dobudowę torów na odcinku Będzin – Katowice Ligota” - napisał w poniedziałkowych pismach przewodniczący GZM. Zaakcentował, że tworzenie kolei aglomeracyjnej ma tam głębokie uzasadnienie w kontekście konieczności rozwijania transportu zbiorowego wobec ograniczonej przepustowości dróg i już teraz zbyt dużej liczby samochodów w miastach.

„Funkcjonująca od kilku miesięcy GZM ma w swoich planach zakup pociągów, które byłyby użytkowane przez Koleje Śląskie. Realizacja tego zadania nie jest możliwa bez nowej infrastruktury kolejowej” - wskazał Karolczak.

Według przekazanych PAP w połowie stycznia br. informacji PKP PLK, spółka ma dysponować całością dokumentacji rozbudowy linii E65 w centralnej części woj. śląskiego, pod kątem m.in. tworzenia tam kolei metropolitalnej, w 2020 r. Część tych projektów PLK mają mieć w połowie 2019 r.

Dokumentację przebudowy wszystkich odcinków całego zakresu inwestycji na E65 (m.in. przygotowanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń) od wiosny 2016 r. projektuje pięciu wykonawców.

Według styczniowych informacji zakończenie prac projektowych wraz z uzyskaniem zgód dla odcinka Będzin – Katowice Szopienice Południowe spółka planuje obecnie w czerwcu 2019 r., natomiast dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice (wraz z wprowadzanymi zmianami dotyczącymi stacji Katowice) - w 2020 r. Zakończenie prac projektowych dla odcinków: Tychy - Most Wisła, Most Wisła – Czechowice Dziedzice – Zabrzeg oraz Zabrzeg – Zebrzydowice zarządca kolejowej infrastruktury przewiduje we wrześniu br.

We wrześniu ub. roku w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel informował, że wobec ograniczonego poziomu dofinansowania inwestycji dot. linii E65 ze środków UE oraz stanu przygotowania poszczególnych odcinków do realizacji, w obecnym projekcie CEF zrealizowane zostaną tylko prace na odcinku: Most Wisła – Czechowice Dziedzice – Zabrzeg.

Wobec części projektu obejmującej odcinki: Tychy – Most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa, podejmowane miały być "działania w celu zabezpieczenia innych źródeł finansowania, co pozwoli na rozpoczęcie realizacji prac także na tych odcinkach”.

Bittel kilka miesięcy temu przyznał, że realizację części projektu dotyczącego centralnej części województwa zaplanowano na okres po 2021 r. „Należy jednakże podkreślić, że cały czas prowadzone są przez ministerstwo (...) oraz stronę samorządową działania mające na celu zidentyfikowanie źródeł finansowania, które pozwoliłyby na jak najszybszą realizację prac umożliwiających uruchomienie Śląskiej Kolei Aglomeracyjnej” - deklarował wiceminister.

Zgodnie z założeniami dokumentacji przetargowej określającej ramy dla powstającej już dokumentacji, pod kątem zwiększenia przepustowości między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowana ma zostać m.in. zmiana układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd.

Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prac koncepcyjnych poza rozbudową linii rozważano tam m.in. budowę nowych peronów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także budowę nowego przystanku Katowice Morawa.

Ogłoszenie dla odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice przewidywało, że „planowana przebudowa (...) obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a także zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego”. Obok rozbudowy linii analizy dotyczyły też nowego przystanku Katowice Damrota.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Metropolia apeluje o zabezpieczenie oszczędności PLK na kolej metropolitalną